تسهیل روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سرلوحه کار مسئولین

تسهیل روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سرلوحه کار مسئولین

مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان همدان در دیدار با سرمایه گذاران بخش خصوصی در نهاوند  گفت: تسهیل روند سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان جزء اولویت کاری مسئولین استان است.


به گزارش «عقیق ایران»،ع احمد توصیفیان در جلسه ای که با حضور مراد ناصری فرماندار شهرستان نهاوند با سرمایه گذاران بخش خصوصی برگزار شد گفت:حمایت بیش از پیش از بخش خصوصی را یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم دانست و گفت: تسهیل کردن روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های اشتغالزا در استان جزء اولویت کاری مسئولین است .

توصیفیان گفت: ایجاد زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری و تسهیل  در روند صدور مجوزها برای سرمایه گذاری در راستای ایجاد اشتغال از دغدغه های مهم مسئولان استان است.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال در کنار تسهیلاتی که دولت پرداخت می کند، سرمایه گذارانی که بدون اتکاء به تسهیلات دولتی از طریق سرمایه خودشان می توانند در راستای اشتغال زایی نقش بسزایی داشته باشند ، جزء نیاز های ضروری استان است.

مدیر کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی افزود : باید توجه داشت که در روند حمایت از سرمایه گذاری و تولیدات داخلی تنها خرید تولیدات ملی کافی نیست؛ بلکه در کنار آن بایستی در مرحله اول چالش ها و مشکلات سرمایه گذاران و صنعتکاران مورد شناسایی قرار گرفته و برای رفع مشکلات موجود سیاست ها و برنامه های مؤثر و ارزشمندی روی دست گرفته شود.

وی سپس با اشاره به اینکه رفع موانع تولید، رسالت دستگاه های اجرایی در مسیر توسعه و رشد اقتصادی و نیز تداوم فعالیت صنایع است، ادامه داد: با توجه به این مسئله چه حمایت هایی باید بکنیم تا بخش خصوصی فعالیت خود را ادامه دهد، همه دستگاه ها و سازمان ها همه به نحوی در این مسئله نقش دارند.

توصیفیان با تاکید بر اینکه چندسال پیش قانون رفع موانع تولید در مجلس تصویب شد، یعنی موانع تولید باید رفع شود تا بخش خصوصی جان بگیرد و سرمایه گذاران چه داخلی و چه خارجی بتوانند سرمایه گذاری کنند، افزود: تشویق برای جلب سرمایه گذاران بخش های تولیدی و نیز جذب سرمایه های آنان برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار اقتصادی از رویکردهای اصلی دولت تدبیر و امید است.

هزینه‌کرد 300 میلیون تومان برای روشنایی مزار شهدا در استان همدان

هزینه‌کرد 300 میلیون تومان برای روشنایی مزار شهدا در استان همدان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: در بحث روشنایی مزار شهدا در سال ۹۶ اقدامات خوبی انجام شد و ۳۰۰ میلیون تومان سال گذشته در این راستا هزینه شد که بخش عمده‌ای از کار انجام شده است.


 حسین توکلی مشاور استاندار همدان در امور ایثارگران با حضور در شرکت برق استان همدان ضمن دیدار با مدیرعامل شرکت از فعالیت‌های فرهنگی و امور ایثارگران این شرکت بازدید به‌عمل آورد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: با توجه به ابلاغ نظامنامه در شورای فرهنگی که از سال ۹۰ به صورت مستمر در شرکت تشکیل شده، امور ایثارگران را در قالب آن پیگیری می‌کنیم.

محمدمهدی شهیدی افزود: علاوه بر بخش فنی در بخش فرهنگی نیز تلاش‌های خوبی صورت گرفته است و در این زمینه در سطح کشور و استان حائز رتبه هستیم.

وی با اشاره به کمک‌رسانی شرکت در زلزله سرپل ذهاب ادامه داد: اعزام نیرو و تجهیزات حدود ۴۰۰ میلیون تومان، تأمین برق برای بخش‌های مختلف از قبیل چادرها و… از اقدامات انجام شده در راستای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: در بحث روشنایی مزار شهدا نیز در سال ۹۶ اقدامات خوبی انجام شد و ۳۰۰ میلیون تومان سال گذشته در این راستا هزینه شد که بخش عمده‌ای از کار انجام شده است.

وی ادامه داد: تخصیص رفاهیات و بکارگیری نیروها و استفاده از توان ایثارگران نیز از دیگر اقدامات اجرایی شرکت در حوزه امور فرهنگی و ایثارگران بوده است.


نامگذاری پست‌های برق استان همدان به نام شهدا

معاون منابع انسانی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در این بازدید ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح شرکت و بین کارکنان هر ساله برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که به اجرایی می‌شود.

عباس گودرزی افزود: در حال حاضر از ۳۵۳ نفر نیروی رسمی شرکت حدود ۱۲۰ نفر از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و جانباز هستند.

وی عنوان کرد: در کنار وظیفه اصلی شرکت برای تأمین برق مطمئن از امور فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت غافل نشده‌ایم و یکی از فعالیت‌های ما پرداختن به این امور فرهنگی و ایثارگران است.

معاون منابع انسانی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به وجود پنج شهید در این شرکت گفت: طی اقدامی برخی از پست‌های زمینی توزیع برق به نام این بزرگواران نامگذاری شده است.

وی یادآور شد: همچنین المانی از شهدای این شرکت شهیدان «مجید صفی‌خانی»، «کاوه فروغی»، «علیرضا اختری»، «قربانعلی حسینی» و جانباز شهید «علیرضا فلاحی» در ورودی شرکت تعبیه شده است.

گودرزی با اشاره به تهیه منشور اخلاقی ایثارگران شرکت تصریح کرد: این منشور برای اولین بار در سطح وزارت نیرو در شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تهیه و تدوین شد.

وی از کسب رتبه در ارزیابی‌ها مختلف خبر داد و افزود: دستورالعمل تجلیل از ایثارگران و آزادگان نیز و تسهیلات لازم به طور کامل در شرکت اجرایی و پرداخت شده است.

معاون منابع انسانی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان از دیگر برنامه‌های انجام شده در امور فرهنگی و ایثارگران را اعزام کارکنان به اردوهای راهیان نور عنوان کرد و گفت: هر ساله ۳ اتوبوس اختصاصی از کارکنان شرکت به اردوهای راهیان نور اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: بروزرسانی درصد جانبازی پرسنل، تهیه کارنامه ایثارگری برای همکاران، سرکشی از خانواده شهدا و ایثارگران، پرداخت تسهیلات مسکن ایثارگران بر اساس ابلاغیه‌ها، اطلاع رسانی لیست مراکز درمانی به جانبازان و ایثارگران و پرداخت فرانشیز درمان آنها از دیگر اقدامات انجام شده است.

گودرزی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی یادآور شد: برگزاری برنامه روز شهید، صعود به قله، تکریم و مناسب‌سازی مسیر تردد جانبازان، میزبانی مسابقات قرآن و عترت، مسابقات ورزشی و فرهنگی، حضور در راهپیمایی‌ها، تهیه ویژه‌نامه حدیث ایثارو خاطرات ایثارگران شرکت نیز از فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در این شرکت است.

وی با اشاره به وجود ۲۲ حلقه صالحین فعال در شرکت توزیع برق استان و واحدهای تابعه آن گفت: از دیگر برنامه‌های ما اعزام اکیپ به کربلای معلی است که در کنار فعالیت برقی و انجام وظیفه، کار خدمت‌رسانی به زائران را نیز به مدت یک ماه برعهده دارند.

معاون منابع انسانی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: در بخش برون‌سازمانی نیز اعمال معافیت‌های بخش انرژی برای خانواده شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان و بکارگیری نیروی ایثارگری انجام می‌شود.


شرکت توزیع نیروی برق همدان یکی از شرکت‌های موفق استان همدان

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز در ادامه ابراز داشت: سالانه حدود یک هزار انشعاب رایگان در استان همدان به افراد زیرپوشش کمیته امداد، بهزیستی، جانبازان و… واگذار می‌شود که از این تعداد سالانه حدود ۲۵۰ انشعاب به خانواده شهدا و جانبازان تعلق دارد.

سعید فریدونی با اشاره به محاسبه بهای انرژی خانواده‌های شهدا و ایثارگران افزود: همچنین ۸۰ کیلووات ساعت نیز در ماه برای جانبازان ۷۰ درصد به بالا انرژی مصرفی آنها رایگان محاسبه می‌شود.

اشرفی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز عنوان کرد: دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های ابلاغی مرتبط با خانواده شهدا و ایثارگران را کدگذاری و اطلاع‌رسانی می‌کنیم که لازم‌الاجرا بوده و در مدیریت سیستم یکپارچه نیز وجود دارد.

حسین توکلی مشاور استاندار همدان در امور ایثارگران نیز در ادامه ضمن تقدیر از شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: این جای خرسندی است که مدیر این شرکت برادر دو شهید بوده و در گمنامی در حال خدمت‌رسانی است.

وی با بیان اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان همدان یکی از شرکت‌های موفق استان است، افزود: اعتراضات مردمی نسبت به این شرکت که بیشتر با مردم در ارتباط بوده نسبت به دیگر ارگان‌ها، کمتر است.

وی در پایان با بیان خاطراتی از شهید فروغی از زحمات مدیریت و کارکنان شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در خدمت‌رسانی به مردم به ویژه خانواده‌های شهدا و ایثارگران تقدیر کرد.

برای حل مشکلات، مسئولین همدل و مردم مطالبه گر باشند

برای حل مشکلات، مسئولین همدل و مردم مطالبه گر باشند

مراد ناصری فرماندار نهاوند بیان کرد: باید برای حل مشکلات به یکدیگر تکیه کنیم و با همدلی آنها را برطرف نماییم.
 در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان، فرماندار شهرستان نهاوند در طرح روستا گردی و بازدید از روستاها، از نزدیک پای درد و دل مردم تعدادی از روستاهای بخش زرین دشت نشست. مراد ناصری در آغازین ساعات صبح با ورود به بخش زرین دشت و شهر برزول با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدای گرانقدر این خطه ادای احترام نمود. 

سپس از نزدیک بترتیب شاهد روند اجرای پروژه های فاز 2 گلخانه، زمین چمن فوتبال، میدان شهدای شهر برزول و پارک معلم این شهر شد. وی سپس با حضور در جمع مردم روستای گنبدکبود گفت: هدف از طرح روستاگردی بررسی مشکلات مردم از نزدیک و اتخاذ تصمیمات درست و مناسب برای حل آنهاست. خوشبختانه اقدامات خوبی در دوره های قبل در راستای روشنایی معابر و بهسازی روستا صورت گرفته است، ولی لازم است اقدامات بیشتری انجام پذیرد. در حال حاضر مشکل این روستا با 2300 نفر جمعیت، کانال کشی نهرهای کشاورزی است که باید در اولویت کاری مسؤولین ذیربط قرار گیرد.
 روستای بعدی مورد بازدید فرماندار، روستای دُرانه بود. ناصری در دیدار با اهالی این روستا بیان داشت: باید کارهای زیرساخت این روستا مورد توجه قرار گیرد. وی قول مساعد داد از محل اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان، سهمی را برای جدول کشی روستا و اصلاح مسیل، مرمت امامزاده بلقیس خاتون(س) و راه اندازی خطوط تلفن ثابت اختصاص دهد و بهسازی روستا نیز جزء پروژه های کاری در برنامه امسال خواهد بود. وی با اشاره به ایجاد همدلی و تلاش بیشتر افزود: انجام این اقدامات منوط به همکاری همه اهالی است و با پیگیری مستمر و مطالبه گری تحقق پیدا خواهد کرد. ایستگاه بعدی بازدیدهای ناصری، حضور در جمع نمازگزاران مسجد جامع شهر برزول بود. وی ضمن ارزیابی بازدیدهای امروز خود اشاره کرد: طی بازدیدهایی که امروز از سطح روستاهای بخش زرین دشت و شهر برزول صورت گرفت، مشاهده شد کارهای خوبی تاکنون صورت گرفته است ولی بدلیل ظرفیت های بالای این بخش، می طلبد استعداهای بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. امیدواریم بتوانیم با کمک شما مردم شهیدپرور و با همت اقدامات خوبی در سطح این بخش و دیگر نقاط شهرستان به منصه ظهور بگذاریم. فرماندار نهاوند با اشاره به روحیه مطالبه گری مردم نهاوند گفت: تا زمانی که شما از مسؤولین مطالبه به حق داشته باشید، وظیفه همه ماست که کمک کنیم و به آنها جامه عمل بپوشانیم ولی اگر شما از این خواسته ها، کوتاه بیایید و پیگیری نکنید و دنبال مسائل حاشیه ای بروید، انتظار اقدامات اساسی نداشته باشید. لذا از شورای اسلامی و شهردار میخواهم که مشکلات مردم را به ما منعکس کنند تا ما هم بتوانیم در شأن این مردم عزیز گام های استوار برداریم. وی قول های مساعدی نیز برای تعریض جاده ورودی شهر برزول و تبدیل حمام قدیمی این شهر به موزه داد. در پایان بازدیدهای امروز، فرماندار شهرستان نهاوند به دیدار خانواده شهید احمد شوهانی، از شهدای معظم مدافع حرم و رزمنده و جانباز بسیجی، محمدحسین سلگی رفتند. وی با اشاره به دلاوری های رزمندگان دفاع مقدس بیان کرد: همه ما مدیون خون شهدا و رزمندگان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس هستیم. امروز اگر می بینیم امنیت و آرامش کشور را فرا گرفته، به برکت خون و جانفشانی این قهرمانان دلاور است. شهدای مدافع حرم همان راهی را رفتند که رزمندگان ما در طول دفاع مقدس طی کردند و این یعنی اینکه راه شهدا و نام ایشان همچنان ادامه دارد. لذا باید این را قدر بدانیم و به خانواده های معزز ایشان بیش از پیش توجه داشته باشیم.

بهانه‌های ناکث و قاسط و مارق

بهانه‌های ناکث و قاسط و مارق

جامعه امروز ما  بیشتر از هر مشکلی به مرض افراط و تفریط دچار شده است، در همه کارها خیل کسانی که از دو سوی بام افتاده‌اند، تاییدی بر این سخن است. متاسفانه با همه تأکیدهایی که در خصوص میانه‌روی و پرهیز از تندروی‌ و کندروی شده، گاه در مسیر افراط می‌دویم و گاه در راه تفریط پشت پشت پس می‌رویم. 

مسیر عقب‌ماندگی جامعه ما را هم که خوب بررسی کنیم باز به رد پای همین دوری از میانه‌روی می‌رسیم، در هر موضوعی چنان زود گر گرفته و شعله می‌کشیم که آنی دیگر تنها خاکستری سرد باقی خواهد ماند و یا بی تفاوت در گوشه‌ای نشسته و به یکباره آتش‌مان الو می‌شود و همه چیز را نابود می‌کنیم.  در همه این موارد آنچه از دست می‌رود فرصت است که: قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند/ بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم 

و بدین صورت به جای آنکه در صراط اعتدال حرکت کنیم، یک بار شمایل «ناکثین» را به خود می‌گیریم، بار دیگر به قامت «قاسطین» می‌ایستیم و گاه نقاب «مارقین» به صورت داریم. تاریخ را که مرور کنیم هر فتنه‌ای که در جامعه برخاسته از این سه فرقه و آنانی بوده که به آنها تشبه کردند.

 عیان‌ترین جلوه خودنمایی این سه فرقه در زمان حضرت علی -علیه السلام- بود که ایشان مصداق عدالت است و آنکه رفته بود باید باز می‌آمد و آنکه نرسیده بود باید می‌رسید. جنگ‌های  جمل و صفین و نهروان و سیلی که حضرت به روی خود نواخت، از فتنه‌های افراط و تفریط بود و بعد در ماجرای عاشورا قاسطین و  مارقین و ناکثین در اتحادی شوم  بر امام حسین -علیه السلام-  و اهل بیت پیامبر -صلوات خدا بر او باد- چنان کردند که تاریخ روایت می‌کند.

امروز نیز در جامعه با مردمی مواجه هستیم  که با یک کشمش، گرمی‌شان می‌شود و با یک غوره سردی.  آنکه در دام افراط و تفریط باشد  شبیه آن کسی است که خود را شکارچی شیر معرفی می‌کند و با زوزه شغالی  تنبان خراب می‌کند.

در این میان عده‌ای دیگر نان به نرخ روز خور، کناره گرفته و منتظر می‌مانند تا امروز کدام دسته سر برمی‌آورد؛ بعد یا می‌شوند کاسه داغ‌تر از آش و  گوی سبقت را از ناکث و قاسط و مارق می‌ربایند؛ یا با هرچه و هر که هست، علم مخالفت برمی‌دارند  و دست به سینه چنان به مخالفت می‌ایستند که گاه  با مخالفت خودشان هم  مخالفت می‌کنند.

در این میان  تنها اعتدال نجات‌بخش است، «الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی» [از اعتدال دوری نکنید که اعتدال به تقوی نزدیکتر است. سوره مائده، آیه ۸]

با این اوصاف آنکه پای به میدانی می‌گذارد، لازم است پیش از ورود تکلیف خود را مشخص کرده و راهی را که شروع کرده تا انتها برود، کم آوردن وسط راه، به وعده‌ای تن زدن از کار، به حربه‌ای جا زدن و ترسیدن و...  همه از خصوصیات ناکث و قاسط و مارق است که برای هر کدام هم بهانه دارند، یکبار خانواده را بهانه می‌کنند، یکبار مال و اموال، گاهی جایگاه خود را بهانه می‌کنند و گاه ترس از بی آبرویی را و.... 

باشد که خداوند رحمت کرده و ما را از ابتلا به این بلایا مصون بدارد. /مخلص شما، سردبیر

روز جهانی موزه و نهاوند

روز جهانی موزه و نهاوند

یادداشت سردبیر

در تقویم روزهایی را به نام موضوعاتی نام‌گذاری می‌کنند تا بهانه‌ای باشد برای گرامی‌داشت آن موضوع، یکی از این روزها 28 اردیبهشت است که به نام روز جهانی موزه نام‌گذاری شده است؛ اما آیا تنها قرار دادن یک نام در تقویم کفایت می‌کند؟

به طور معمول سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هر ساله در روز جهانی موزه و روز جهانی گردشگری بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تحت نظر خود را رایگان می‌کند و این یعنی تعداد بیشتری از افراد برای بازدید خواهند آمد و امسال نیز مصادف شدن روز جهانی موزه با جمعه و تعطیلی آخر هفته، تعداد بازدیدکنندگان را بیشتر ساخت. به همین دلیل طبیعی است که سازمان متولی امور موزه‌ها برای این روز برنامه‌ها و اقدامات ویژه‌تری نسبت به سایر روزها داشته باشد. 

اما در نهاوند که هنوز یک هفته از برگزاری همایش ملی!!! و تخصصی!!! گردشگری نگذشته است، بعد از ظهر مهمترین موزه شهر که در حمام حاج آقا تراب مستقر شده است، تنها با یک سرباز که نیروی یگان حفاظت است، دایر بود.

یک ساختمان تاریخی وقتی نه تابلوهای راهنما دارد و نه راهنما، دیگر نمی‌توان نام موزه بر آن گذاشت، کمبود نیروی متخصص در بیشتر حوزه‌های فرهنگی نهاوند، آنچنان در چشم می‌زند که دیگر جایی برای انتقاد کردن باقی نگذاشته است، اما حداقل می‌توان انتظار داشت، سالی یکی دو روز که به مناسبت‌های مربوط به این حوزه نامگذاری شده، کمی بیشتر به این اماکن توجه نمود.

ساختمان حمام با همه زیبایی‌هایی که دارد، به طور محسوس در حال ویرانی و تخریب است، دیوارهایی که نم زده و بسیاری از بخش‌های آن پوسته پوسته شده و نمای آن در حال ریختن است، آجرکاری‌های زیبایی که سفیدک زده‌اند، سیم‌های برق بی دلیل که گوشه و کنار آویزان شده، تابلو فیوزی که زوار آن در رفته، ماکت‌ها و مانکن‌های موزه مردم‌شناسی که خاک روی آنها بی‌توجهی به این جاذبه گردشگری را فریاد می‌زند و ....

آنچه معمول است، تبلیغات و ایجاد برنامه‌های خاص برای این قبیل روزها در موزه‌هاست تا به معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های گردشگری پرداخته شود، اما متاسفانه در نهاوند این فرصت نیز سوخت شد.


همه چیز را بهتر خواهی فهمید

همه چیز را بهتر خواهی فهمید




طبیعت در وسیع‌ترین معنا، جهان یا عالم طبیعی، فیزیکی، یا مادی است. طبیعت می‌تواند به پدیده جهان فیزیکی، و همچنین به صورت کلی به زندگی اشاره داشته باشد. مطالعه طبیعت بخش مهمی از علم است. با اینکه انسان‌ها بخشی از طبیعت هستند، فعالیت انسانی اغلب به عنوان دسته جداگانه‌ای از سایر پدیده‌های طبیعی در نظر گرفته می‌شود.


«به طبیعت نگاهی عمیق کن، آنگاه همه چیز را بهتر خواهی فهمید.»


واژه طبیعت امروزه کاربردهای مختلفی دارد، و در بسیاری از موارد اشاره به زمین‌شناسی، حیات وحش، و قلمرو کلی گیاهان و حیوانات زنده دارد.


کشور ۴فصل ما طبیعت بکر و زیبایی دارد که زبانزد خاص و عام است. و در جای جای نقاط این کشور نیز این طلای سبز قابل رویت می باشد. 


از جمله آن طبیعت نهاوند بکر و زیبای نهاوند که الحق همگان را خیر می کند. 

حلقه ی سبز رنگی که شهر نهاوند را بر گرفته و از ارتفاع که به نظاره بنشینی این حلقه زیبا را خواهی دید.


این آدینه نیز با هنرنمایی عکاسان خطه همراه شما طبیعت زیبای نهاوند را نظاره گر خواهیم بود.


طبیعت به هر زمان و فصلی زیبایی خاصی می‌دهد. از صبح تا شب، همچون از گهواره تا گور، تغییراتی بسیار ظریف و ملایم رخ می‌دهد که ما به سختی می‌توانیم متوجه آن شویم.

واگذاری گروه صنعتی ماشین سازی تبریز از آغاز تا پایان

واگذاری گروه صنعتی ماشین سازی تبریز از آغاز تا پایان




#عقیق ایران–  گروه صنعتی ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از صنایع مادر کشور پس از 14 سال کش و قوس بر سر واگذاری آن، توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به بخش خصوصی واگذار شد.


واگذاری گروه ماشین سازی تبریز در سکوت کامل خبری انجام و تنها به انتشار خبری کوتاه از آن در پایگاه خبری سازمان خصوصی سازی اکتفا شد.

واگذاری شرکت ماشین سازی به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در قالب رد دیون دولت انجام شده بود، اما این واگذاری نتوانست مشکلات مبتلابه شرکت را در سال های گذشته حل و فصل کند و واگذاری آن به بخش خصوصی از حدود سه سال قبل کلید خورد. 

سال گذشته نیز خبرهایی مبنی بر واگذاری گروه ماشین سازی تبریز به یکی از سرمایه گذاران آذربایجان شرقی منتشر شد، اما این معامله پس از مدتی به دلیل آنچه ناتوانی خریدار در پرداخت قیمت تمام شده اعلام گردید، فسخ شد. 

البته واگذاری گروه ماشین سازی از همان ابتدای طرح آن با انتقادات زیادی مواجه بود، به ویژه اینکه مخالفان معتقد بودند متقاضیان خرید این شرکت نه برای خود آن، بلکه در اصل برای تملک مجتمع مسکونی گران قیمت گروه در یکی از مناطق خوب تبریز علاقه مندند. 

مخالفان واگذاری گروه ماشین سازی تبریز همچنین با اشاره به دیرینه آن به عنوان صنعت مادر و شناسنامه صنعت آذربایجان، بر لزوم احراز اهلیت متقاضیان خرید این واحد 50 ساله تاکید داشتند. 

هر چه بود گذشت و دیروز خبر فروش شرکت ماشین سازی تبریز در پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی سازی منتشر شد. 

در گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی در این باره آمده است: 'سهام شرکت ماشین سازی تبریز و ریخته گری ماشین سازی تبریز به همراه املاک واقع در منطقه ایل گلی تبریز توسط سازمان خصوصی سازی و به وکالت از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به بخش خصوصی واقعی واگذار شد'.

بر اساس این گزارش، 'پس از دو سال بازیابی و همچنین انجام مذاکرات متعدد با خریداران و متقاضیان، سازمان خصوصی سازی طی روزهای کاری گذشته سهام و املاک یاد شده را به قیمت تقریبی 688 میلیارد تومان به آقای فرخ زاد از صنعتگران و کارآفرینان اهل آذربایجان شرقی واگذار کرد'.

در همین حال معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان خصوصی سازی در پاسخ به نحوه واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز اعلام کرد: خبر و اطلاعات دقیق واگذاری سهام گروه ماشین سازی را در سایت سازمان خصوصی سازی منتشر کرده ایم و در آن خبر تا جایی که لازم است به جزئیات پرداخت شده است.

میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی گفت: جزئیات واگذاری تا حدی که لازم است منتشر شود در این خبر آمده و مبلغ معامله را هم نوشته ایم و همه می توانند به سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه کنند و اطلاعات لازم را کسب کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که قرار بود امروز جلسه ای با حضور نماینده سازمان خصوصی در گروه ماشین سازی تبریز برای واگذاری آن برگزار شود تا مراحل قانونی تحویل شرکت به خریدار انجام شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تایید بر خبر واگذاری گروه ماشین سازی تبریز اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی به وکالت از مالک این واگذاری را انجام داد. 

رحیم شهرتی فر افزود: امروز نیز قرار بود جلسه معارفه مالک جدید گروه ماشین سازی تبریز با حضور هیات مدیره موجود برگزار شود، اما چون در تهران هستم، اطلاع دقیقی از کیفیت جلسه یاد شده ندارم. 

گروه ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک، تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی مانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیف‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی است.

قرارداد ساخت این کارخانه بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی منعقد شد و از سال 1351 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

البته از سال 1349 و قبل از بهره‌برداری عملی ماشین سازی تبریز، سازمان گسترش وقت بر تولید ماشین‌افزار با لیسانس کشور چکسلواکی در گروه ماشین‌سازی تبریز تاکید کرد و پیش‌بینی شد بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرح‌های توسعه ماشین‌سازی تبریز با فناوری کشورهای فوق به مرحله اجرا درآید.

در پی این برنامه‌ریزی، برای تولید پمپ‌های آب با شرکت کی.اس.بی کشور آلمان، برای تولید کمپرسورهای صنعتی با یک شرکت انگلیسی، برای تولید الکتروموتور با شرکت 'گلد' آمریکا و لیفتراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی قرارداد انعقاد تکنولوژی منعقد شد.

ظرفیت‌های باقی‌مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین‌سازی تبریز شامل ماشین‌افزارهای تراش، فرز، مته و قطعات ریخته به اجرا گذاشته شد که بعدها برای همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگویی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز با توجه به توسعه فزاینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید ، نسبت به اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی شرکت ماشین سازی تبریز اقدام شد.

محصولات شرکت ماشین سازی تبریز از ۱۷ سال پیش به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود. 

رونمایی از کتاب «ایران و روسیه در خاورمیانه»

رونمایی از کتاب «ایران و روسیه در خاورمیانه»

موسسه ایراس روز سه شنبه (25 اردیبهشت 1397) راس ساعت 16:30 به صورت مشترک با خبرگزاری ریانوستی روسیه از کتاب «ایران و روسیه در خاورمیانه» با حضور مهدی سنایی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی کرد.

کتاب «ایران و روسیه در خاورمیانه» به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه به زبان روسی منتشر شد است.

 در این کتاب پنج کارشناس برجسته روس به همراه پنج کارشناس ایرانی مقالاتی را در مورد مسائل مختلف دوجانبه و منطقه ای ایران و روسیه به رشته تحریر در آورده اند. ویراس مقالات نویسندگان ایرانی آقای دکتر محمود شوری و ویراستار مقالات نویسندگان روس، آقای دکتر سرگئی میخیف می باشند.

 علاوه بر مسائل دوجانبه مسئله آینده همکاری های دو کشور در خاورمیانه، نظم منطقه‌ای در خاورمیانه، مسئله اسرائیل و مسئله کردی و تاثیر آن بر روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

 

عناوین مقالات این کتاب به شرح زیر است:

 - بازگشت روسیه به خاورمیانه؛ فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی برای ایران (محمود شوری)

 - جمهوری اسلامی ایران، روسیه و مسئله اسرائیل (بیژن ژند شکیبی)

 - ایران، روسیه و گذار به نظم جدید در خاورمیانه (علیرضا نوری)

 - ایران و قدرت های بزرگ در خاورمیانه (حسن احمدیان)

 - ایران، روسیه و مسأله کردها در خاورمیانه (محمود شوری - عفیفه عابدی)

 - روابط روسیه و ایران به عنوان یک مدل برای آینده  (فئودور لوکیانف)

 - روسیه و ایران پیش از مواجهه با چالش های دوره جدید (سرگئی میخیف)

 - روسیه و ایران: وضع موجود و آینده (ایگور موروزف)

 - روسیه و ایران: از تاکتیک به استراتژی؟ (کارین گئورگیان)

 - ایران و روسیه: مرحله جدید همکاری در شرایط تشدید تهدیدها (ورونیکا کراشنینکوا)

 - چه آینده ای از اتحاد روسیه و ایران انتظار می رود؟ (پروخانوف)

کیفیت را فدای کمیت نکنید، آقای استاندار!

کیفیت را فدای کمیت نکنید، آقای استاندار!

شیماحیدری، مدیرمسئول- توجه به مقوله مدیران بومی و یا غیر بومی اغلب در دوران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و استقرار دولت جدید همزمان با انتخاب استانداران، مدیران کل، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و دیگر مدیران شهرستانی در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح و اوج می‌گیرد.

تب استفاده از واژه مدیران بومی و غیر بومی در سال‌های اخیر در همدان بارها بالا گرفته است و روزی نبوده که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطلبی پیرامون آن منتشر نشود و مسئولین ارشد استان سخن به میان نیاورند در این بین، بومی بودن مدیران و استفاده از آنها به عنوان یک مطالبه جدی در محافل مختلف استان و کشور شنیده می‌شود و دائما با نگرانی و نقدهایی از سوی کارشناسان و مسئولین مواجه بوده است. 

 اساسا در یک نگرش علمی، مهمترین شاخص انتخاب مدیر برای اداره یک سازمان یا مجموعه‌ای، شاخص شایستگی و رویکرد «شایسته‌سالاری» است، نه «بومی» بودن.

 در میان مولفه‌هایی که باعث شایسته‌تر بودن یک فرد نسبت به دیگری می‌شود، نیز مبحثی تحت عنوان بومی بودن مدیر، در میان آثار اندیشمندان علم مدیریت و نظریه‌پردازان آن مشاهده نمی‌شود. در عوض در بسیاری از منابع به ویژگی «آگاهی» و «احاطه» مدیر نسبت به شرایط محیطی محل خدمت، به عنوان یک مزیت نسبی اشاره شده است که آن هم از قضا معادل بومی بودن نیست.

اگر این نگاه را به استان همدان به خصوص نهاوند تعمیم دهیم که مجموعه سرمایه انسانی آن از اقصی نقاط استان گرد هم آمده‌اند و با همه تفاوت‌های فرهنگی در کنار هم زندگی می‌کنند، می‌بینیم که اصرار بر رویکرد انتصاب مدیران بومی در این منطقه عملا موضوعیت چندانی نداشته و به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

با این حال متاسفانه روزی نبوده که با این چالش و دغدغه مواجه نباشیم که مدیر بومی باشد یا غیر بومی؟

در برابر این سئوال عده‌ای سریع پاسخ می‌دهند که قطعا مدیر باید بومی باشد، زیرا هم با منطقه آشنایی دارد، دلش به حال استان، شهر و مردمش سوخته و در آبادانی منطقه خواهد کوشید تا چهره محرومیت را از آن بزداید.

در مقابل عده‌ای دیگر هم هستند که به ویژگی‌ها و توانمندی فردی نگاه کرده و به استان و شهری عاری از مرزبندی‌های بومی و غیر بومی و قومی و قبیله‌ای فکر می‌کنند. 

 

آنچه در انتخاب و گزینش مدیران ملاک اصلی است و دستورالعمل اجرایی ضوابط، انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران نیز به آن اشاره شده، شایسته‌سالاری و داشتن شرایط احراز است و برای پست‌های مدیریت حرفه‌ای، افراد مورد نظر باید از مسیر ارتقای شغلی عبور کنند و در واقع سه معیار کلی وظایف، نقش‌ها و مهارت‌های مدیریتی متناسب با پست مورد تصدی در انتخاب افراد نقش مهمی دارد، طبیعی است که در شرایط برابر انتخاب مدیران بومی با توجه به احساس تعلق و شناخت بیشتر از حوزه ماموریت محاسن و مزایایی دارد اما به دلیل بعضی مشکلات و شرایط منطقه‌ای گاهی اوقات محدودیت‌هایی را هم در اجرا ایجاد می‌کند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهرستان نهاوند چندین فرماندار را به خود دیده است و در استان نیز چندین استاندار بر مسند نمایندگی عالی دولت در مرکز استان تکیه زده‌اند که میانگین عمر خدمتی آنها حدود دو یا سه سال بوده است. 

 یازدهم آبان96 وزیر کشور در بخشی از سخنان خود پیرامون انتخاب استانداران غیربومی در اصفهان گفت: «ما به دنبال انتخاب استانداران غیر بومی بوده‌ایم، اما این مورد از دست ما در رفت چون همسر مهرعلیزاده اصفهانی است پس او هم بومی اصفهان محسوب می‌شود».

 اما توضیح این دیدگاه وزیر کشور را می توان در مصاحبه 12 آبان ماه ۹۶ محمدمهدی شهریاری استاندار جدید آذربایجان غربی با خبرنگار تابناک جستجو کرد. آنجا که وی درباره دلایل انتخاب استانداران غیر بومی در دولت دوازدهم می‌گوید: «سیاست کلی وزارت کشور در این دوره این است که استانداران بومی نباشند، اینکه بومی نباشند به این دلیل است که بومی بودن می‌تواند عوارضی را برای استان و استاندار بومی داشته باشد، چراکه در صورت بومی بودن استاندار اختلاف شهری و منطقه‌ای ممکن است در برخی موارد و موضوعات زیاد شود».

 شهریاری می‌افزاید: «هر استانی از چندین شهر، شهرستان و بخش تشکیل شده، استاندار بومی بالاخره متولد یکی از این شهرهاست و هر عملکردی داشته باشد، بلاخره ممکن است در استان اینگونه مطرح شود که استاندار هوای فلان شهر را بیشتر دارد و بودجه‌ها را به آنجا می‌برد و یا اینکه می‌گویند بیشتر از مدیرانی که خودش می‌شناسد، استفاده می‌کند، به همین خاطر وزارت کشور تصمیم گرفت استانداران را از بین گزینه‌های غیربومی برگزیند».

صرف نظر از اینکه چه کسی در مقام مدیریت فلان اداره در نهاوند قرار دارد، یعنی مدیر از خارج از شهر باشد یا داخل شهر، باید از نقش خود به عنوان رابط بین اقوام و فرهنگ‌ها (فرهنگ‌های ملی، سازمانی و بومی) آگاه باشد.

در شهرستان نهاوند در رده مدیران  نزدیک به ۱۰۰ مدیر در سطح شهرستان و شهرهای تابعه مشغول فعالیت هستند. چه بسا در تاریخ نهاوند بسیار مدیران غیربومی داشته و داریم که «دودسفید» پیشرفت از دودکش اداره آنان بلند شده و در این سوی قضیه هم برخی مدیران بومی داشته‌ایم که غیر از «دود سیاه» چیزی را از مدیریت چند ساله‌شان مشاهده نکرده‌ایم و بهتر است بگوییم اگر مدیر بومی با تاخیر به اداره برسد کاراییش به نسبت مدیر بومی که دائم حضور فیزیکی دارد، خیلی بیشتر است. 

مردم نهاوند خدمتگزاران واقعی و دلسوز را می‌خواهند و دوست دارند، مردمان این دیار همواره قدرشناس خوبی برای خادمان صدیق می‌باشند و بدون شک مردم فهیم نهاوند فارغ از محل صدور شناسنامه مدیران، به دنبال مدیرانی متعهد، متخصص، صادق، فعال، کاردان و افرادی خدوم هستند که درد آشنا باشند و دردی از دردهای شهر را دوا کنند. 

بر اساس اطلاعات موجود در جای جای میهن اسلامی به افراد توانمند این دیار بدون توجه به محل صدور شناسنامه مناصب مدیریتی داده شده تا در عرصه مدیریتی قرار گیرند، نباید از این واژه «بومی» و «غیربومی» نردبانی بسازیم برای رسیدن به مقاصد خودمان، امروز در برخی نقاط کشور افرادی توانمند از این شهرستان در رده‌های بالای مدیریتی قرار دارند، و گرنه تمام مدیران نهاوندی توانمند باید به دیارشان بازگردند، باید منصفانه همه جوانب قضیه را نگاه کنیم.

 اگر در فکر توسعه نهاوند هستیم و مشکلات اساسی ما اشتغال جوانان و رونق اقتصادی، معضل بزرگ مبلمان شهری، پیشرفت شهر و ده‌ها مورد دیگر هست باید واقعیت‌های موجود را در نظر بگیریم و زیاد دنبال کشف محل صدور شناسنامه مدیران نرویم، بلکه مدیرانی را بیاوریم که توانمند و دلسوز و از همه مهمتر بتوانند در رده‌های بالای مدیریتی در مرکز استان قدرت رایزنی داشته باشند و گره‌ای از مشکلات نهاوند باز کنند.

 پس اصل را بر خدمتگزاری صادقانه بگذاریم نه اینکه اهل فلان جا بودن یا نبودن...

 

سومین فرماندار دولت تدبیر و امید برای نهاوند

سومین فرماندار دولت تدبیر و امید برای نهاوند

سرویس تحلیل، عقیق ایران- با روی کار آمدن دولت یازدهم، تغییرات مدیریتی در نهاوند کلید اساسی خورد، نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه شد و امامعلی عبدالملکی به عنوان اولین فرماندار بومی به نهاوند آمد.

اما این تنها تغییرات نبود، در شهرستان بدون نماینده مجلس پس از حدود 15 ماه، عبدالملکی از فرمانداری رفت و نزدیک نیمی از سال مهرداد نادری‌فر با حفظ سمت مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان، سرپرستی فرمانداری نهاوند را بر عهده گرفت. 

فرماندار بعدی کریم حمیدوند گزینه‌ای بومی بود که با چندین سال سابقه فرمانداری و حضور در وزارت کشور به فرمانداری نهاوند منصوب شد.

دوران فرمانداری حمیدوند تا دولت دوازدهم به درازا کشید و در این بین چهار انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد.

اما هنوز یک سال از شروع به کار دولت دوازدهم نگذشته بود که زمزمه‌هایی از رفتن فرماندار نهاوند نقل مجالس و فضای مجازی شد، تا اینکه بالاخره در هفته اول اردیبهشت حمیدوند به فرمانداری اسدآباد رفت و مراد ناصری با حکم استاندار همدان به عنوان سرپرست فرمانداری به نهاوند آمد و در نهایت 22 اردیبهشت در شورای اداری شهرستان نهاوند که با حضور استاندار و معاونین وی برگزار شد، با حکم وزیر کشور، ناصری به عنوان فرماندار نهاوند معارفه شد.

فرماندار غیر بومی در حالی سکان اداره شهرستان را در دست گرفته که پیش از آمدن وی با انتصاب رضا سلامتی به عنوان فرماندار رزن، چندی بود فرمانداری نهاوند بدون معاون اداره می‌شد.

در مراسم تودیع و معارفه فرماندار نهاوند حمیدوند که صبح در اسدآباد برنامه‌های خود را به عنوان فرماندار جدید، اعلام کرده بود، کارنامه کاری خود را ارائه کرد.

وی با اعلام اینکه ۱۸۱میلیارد پروژه در قالب ۳۴۲ اجرایی شده است، گفت: مسکن‌های مهر نیمه کاره در این دوره به اتمام و مورد استفاده مالکان قرار گرفت.

فرماندار سابق نهاوند افزود: موفق شدیم جشن اتمام گاز رسانی به تمام نقاط شهرستان را بگیریم و همچنین بیمارستان قدوسی که اسکلت نیمه تمامی داشت افتتاح شده و مشغول خدمت‌رسانی است.

حمیدوند ضمن تشکر از امام جمعه، اعضای شورای اداری و شورای تامین نهاوند، نقاط قوت کارهای انجام شده را مرهوم همکاری همه دستگاه‌ها دانسته و بار نقاط ضعف را بر دوش خود قرار داد.

تشویق‌های طولانی مدت حاضران در جلسه از کریم حمیدوند، نشانگر میزان اقبال مردمی به این فرماندار بومی داشت. 

در بخشی دیگر از مراسم امام جمعه نهاوند گفت: به من برمی‌خورد کسی به دولتمردان انتقاد نابجا کند و همه صحبت‌های آقای حمیدوند را تایید می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین مغیثی افزود: از اول انقلاب تا حالا هر نماینده‌ای که به نهاوند آمده برای درست کردن راه آورزمان کلی بوق و کرنا و تبلیغ راه انداخته است ولی در عمل ضعیف بوده‌اند.

وی پس از آن لب به انتقاد گشود و موضوعاتی را مطرح کرد که دغدغه ذهنی بسیاری از نهاوندی‌هاست.

مبلمان شهری و آسفالت خیابان‌های سطح شهر چرا چنین وضعی دارد؟

 به چه دلیل میلیاردها تومان مخازن نفت جهان آباد به حال خود رها شده است؟

 از اعتبار ۱۷ میلیاردی اشتغال روستایی چرا تنها ۳ میلیارد آن جذب شده است؟

 این همه جابجایی  و عزل و نصب مسئولان چه فایده‌ای دارد؟

  چرا شهردار سابق گیان باید ۴ و نیم میلیارد بدهی بگذارد و برود؟

پس از آن نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی ضمن پرداختن به برخی از اقدامات خود گفت: در نهاوند فرصت‌سوزی شده با جناح‌بازی‌ها و اختلافات عقب مانده‌ایم؛ آنچه مهم است اتحاد، وحدت، اشتغال و کار و تولید است.

حسن بهرام‌نیا افزود: آقای استاندار به مدیرکل راه و شهرسازی بگویید، آورزمان و کنگاور را شروع کند فصل کاری محدود است.

وی ادامه داد: سد گرین در آستانه تعطیلی بود بعضی‌ها چرا سیاه‌نمایی می‌کنند، با اعتبار ۳۲۰ میلیارد پیمانکار شروع بکار کرد که متوجه شدیم پولشویی می‌کند با کمک استاندار خلع ید شده و در حال آغاز مجدد می‌باشد.

بهرام‌نیا نیز فرصت را غنیمت شمرده و انتقادی دیگر را مطرح کرد: بیمارستان‌های ما از بی پزشکی بیداد می‌کند، مردم نیازمند پزشک هستند. 

در ادامه مراسم استاندار همدان به دلایل جابه‌جایی فرماندار نهاوند اشاره کرد: نهاوندی‌ها قدر فرماندار بومی را نمی‌دانید و برنمی‌تابند. دو فرماندار بومی برای نهاوند گذاشتیم ولی متاسفانه خیلی اذیت شدند.

محمد ناصر نیکبخت افزود: حمیدوند  به خواست و اصرار خودش که معتقد بود هجرت و جابجایی لازم است جابه جا شد و من هم موافقت کردم و حتی تلاش کردیم از گردونه خدمت دولت تدبیر و امید در استان خارج نشود.

وی ادامه داد: به ناصری گفته‌ام نهاوند با همه استان و حتی کشور متفاوت است، به بگو مگو‌ها توجه نکن. اگر در کار اجرایی نهاوند مشکلی پیش آید نه امام جمعه مقصر است، نه نماینده. این دو عزیز همین الان خودشان را کنار کشیدند. آقای ناصری باید جوابگو باشند.

نیکبخت گفت: با صراحت اعلام می‌کنم که فضای مجازی که در نهاوند است در هیچ کجا نیست و نخواهد بود همیشه آنلاین و روی آنتن است.

بخش پایانی مراسم صحبت‌های مراد ناصری فرماندار جدید نهاوند بود که برنامه‌های خود را برای اداره شهرستان عنوان کند.

وی گفت: اولویت اول من اجرای برنامه‌های دولت است که اشتغال در آن جایگاه مهمی دارد.

ناصری افزود: من همیشه رسانه‌ها و انتقادات منصفانه را نقطه قوت خود می‌دانم، بسیاری از دستور کارهایم را از رسانه‌ها می‌گیرم چون اعتقادم این است گاهی شلوغی و حجم زیاد کار ممکن است باعث شود مسائلی از چشم مسئولین بیفتند، حتی ایرادات کار خودمان را ممکن است نبینیم.

آنچه در این مراسم بیشتر جلب توجه می‌کرد، اصرار استاندار همدان و نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی بر عدم دخالت نماینده در عزل و نصب فرماندار بود، تا آنجا که استاندار همدان گفت: شنیده‌ام تغییر فرماندار نهاوند با خواست آقای بهرام‌نیا بوده است و وی ناصری را به نهاوند آورده است، کسانی که این شایعه را ایجاد کرده اند در محضر خداوند شرمسار باشند. درباره بودن یا نبودن حمیدوند، به شرفم قسم نماینده کلامی نگفته و اگر می‌گفت هم قبول نمی کردم، فرماندار نماینده دولت است نه نماینده نماینده. درباره اقای ناصری به اسما جلاله قسم تا روزی که ما به آقای بهرام نیا نگفتیم روحشان از بودن این گزینه باخبر  نبود.

نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: بنده هیچ نقشی در عزل و نصب فرماندار نداشتم، استاندار خودش تشخیص داده است که چه کسی بیاید و چه کسی برود. من رزومه ناصری را دیده‌ام اهل تعامل و همکاری بوده است.

اینکه این بحث‌ها از کجا ناشی می‌شود و چرا موضوع تا این حد دارای اهمیت شده است، گمانه‌زنی‌های متفاوتی انجام می‌شود، اما هر چه هست مراد ناصری به عنوان عالی‌ترین مقام دولت در شهرستان نهاوند مشغول به کار شده است و ادامه این صحبت‌ها تنها به شهرستانی که همیشه از سیاسی‌کاری لطمه خورده، صدمات بیشتری میِ‌زند.

جشنواره‌های گردشگری محور توسعه

جشنواره‌های گردشگری محور توسعه

رئیس بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس بابیان اینکه در جهان امروز گردشگری به‌عنوان یک صنعت در نظر گرفته می‌شود، آن‌هم صنعتی درآمدزا و اشتغال آفرین که در رتبه‌بندی جهانی مرتبه چهارم را از آن خودکرده است، افزود: بسیاری از کارشناسان معتقدند گردشگری پاک‌ترین صنعت درآمدزاست که نه‌تنها منابعی را به مصرف نمی‌رساند، بلکه با نزدیک کردن انسان‌ها به هم، جهان را جای بهتری برای زندگی می‌سازد.

محمدرضا عطایی گفت: گردشگری مذهبی، تاریخی، طبیعی و مردم‌شناسی انواع مهم گردشگری محسوب می‌شوند که بیشترین حجم گردشگر را به خود اختصاص داده‌اند و هر منطقه‌ای که یکی از این موارد را دارد توانسته از صنعت گردشگری در مسیر توسعه پایدار خود استفاده کند.

عطایی با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند به دلیل قرار گرفتن در اقلیم خاص طبیعی و تاریخی قابلیت‌های گردشگری منحصربه‌فردی را در چهار نوع مهم آن دارد، عنوان کرد: طبیعت بکر، سراب‌های پر آب و زیبا، مناطق باستانی و تاریخی، تنوع قومیتی و اماکن مذهبی متعدد هرکدام خود به‌تنهایی برای ایجاد یک صنعت گردشگری کافی است.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گردشگری در نهاوند اقدام قابل توجهی انجام‌نشده و باوجود همه این قابلیت‌ها، نه درآمدی قابل‌قبول و نه اشتغال درخور توجهی از این حوزه برای شهرستان حاصل شده است.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس بابیان اینکه در جهان امروز برای ایجاد توسعه پایدار در هر حوزه نیاز به پژوهش و اقدام عملی است و مبحث گردشگری نهاوند نیز از این قاعده مستثنا نیست، اظهار کرد: به‌منظور جمع‌آوری دستاوردهای پژوهشی و علمی تاکنون همایش گیان، شصت قرن تمدن و آبادانی و همایش ملی و تخصصی گردشگری نهاوند با همکاری بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس انجام‌شده که گرچه کافی نیست اما آغاز راه است.

وی با تأکید بر اینکه در بحث عملی، اقدامات بهتر است بر مبنای پژوهش‌های انجام‌شده صورت پذیرد تا نتایج بهتری به دست آید، عنوان کرد: معرفی قابلیت‌های گردشگری شهرستان در قالب کتاب، بروشور، فیلم‌های مستند، برنامه‌های تلویزیونی، رسانه‌های مختلف از قبیل مکتوب، دیجیتال و تصویری، نقش قابل‌توجهی در شکل‌گیری صنعت گردشگری در نهاوند دارد.

عطایی یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌تواند در معرفی جاذبه‌های گردشگری نهاوند مؤثر باشد را برگزاری جشنواره‌های گردشگری در مناسبت‌های مختلف عنوان کرد و گفت: نمونه آن مراسم نوروزگاه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ است که استقبال قابل‌توجه مردمی از آن‌ها نیز تائید قدرت نفوذ این قبیل برنامه‌هاست.

وی با اشاره به ضرورت تداوم این جشنواره‌ها در مناسبت‌های مختلف، افزود: به همین منظور طرح ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره‌های گردشگری شهرستان نهاوند با موافقت فرماندار نهاوند در حال پیگیری است و در تابستان اجرایی خواهد شد./مهر

طبیعت نهاوند

طبیعت نهاوند

طبیعت زیبای نهاوند

گردشگری

 زیبایی های طبیعت بسیار چشم نواز است و حضور در طبیعت پاک و بکر این چشم نوازی را بیشتر می نماید. برای داشتن طبیعت بکر باید برای تمیزی و شادابی آن تلاش کنیم 

فراموش نکن که زمین از لمس کردن پاهای برهنه ات لذت می برد و باد مشتاق بازی کردن با موهایت است.

به هرطرف که اراده متمایل گردد، طبیعت نیز بدان سمت میگردد.»

«آن‌جا که طبیعت توقف می‌کند، هنر آغاز می‌شود آن‌ که انتظار دارد هر چهار فصل سال بهار باشد، نه خود را می‌شناسد، نه طبیعت را و نه زندگی را.»

هرچه بیشتر در سرشت طبیعت اندیشه کردم، ازخلاقیت خالق نیز بیش تر متحیر و شگفت زده شدم. 

 حیفمان آمد طبیعت بکر و زیبای نهاوند نیز که باهنر عکاسان عزیز این خطه به تصویر کشیده شده را در معرض دید دوستداران هنر و طبیعت قرار ندهیم.

فرماندار نهاوند: رسانه و انتقاد سازنده نقطه قوت است

فرماندار نهاوند: رسانه و انتقاد سازنده نقطه قوت است

گروه مصاحبه عقیق ایران- هر انتصاب جدیدی با سئوالات متعددی در ذهن مردم همراه می شود و مهمترین پل برقراری ارتباط بین سئوالات مردم و برنامه های مسئولین، رسانه ها هستند، از این رو مصاحبه ای اختصاصی با مراد ناصری که کمتر از دو هفته است سکان هدایت فرمانداری نهاوند را به دست گرفته ترتیب دادیم، تا در آن از دغدغه های مردم و برنامه های او صحبت کنیم. وی خود برگ افتخار کاری اش را نوکری در دستگاه امام حسین دانسته و می گوید: افتخار می کنم در دولت تدبیر و امید که بنده نماینده آن در شهرستان مهران بودم طی چهار سال به اندازه ی ۱۴ سال زیرساخت های اربعین را آماده کردم.

 گفته اید دغدغه اصلی من اشتغال نهاوند است، با توجه به اینکه بحث صنعت از مهمترین بخش های اشتغال است برای این حوزه چه برنامه هایی دارید؟

- اولویت اول من اجرای برنامه‌های دولت است که اشتغال در آن جایگاه مهمی دارد. شهرستان نهاوند سرزمین چهار فصلی است که در همه بخش ها ظرفیت دارد. یکی از این ظرفیت‌ها در کنار کشاورزی و گردشگری، صنعت می باشد.

برخی می گویند که کشاورزی در نهاوند بهتر از صنعت جواب می‌دهد، ولی من می‌گویم نه، صنعت در نهاوند از حوزه های دیگر موفق تر بود و نتایج بهتری خواهد داشت. چراکه شهرستانی که متصل به سه استان همدان، کرمانشاه و لرستان می باشد سرمایه گذار در آن دچار سردرگمی نمی‌شود و دغدغه دسترسی به بازار را نخواهد داشت. البته باید این چشم انداز را داشته باشیم که نه تنها استان های اطراف را پوشش داده بلکه صادرات را نیز پررنگ کنیم.


شهرک صنعتی و بیشتر کارخانه های نهاوند در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل به سر می برند، شرکت تولیدی لوازم خانگی گروس، شرکت نوچین، شیک فرش، سمند موتور و بسیاری موارد دیگر تعطیل شده اند، برای فعال شدن این شرکت ها چه اقداماتی در دست دارید؟

- طی بازدیدی که از واحدهای تولیدی داشتم باید بگویم کارهای خوبی انجام گرفته، قرار نیست ما گذشته را له کنیم. همکاران بنده کارها را خوب دنبال کردند. منتها ظرفیت به اندازه فرصت ها نست. به طور نمونه بسیاری از واحدهای تولیدی، فعال هستند، ولی با حداقل ظرفیت.

برخی از این واحدها مشکلاتی دارند که به امید خدا طی هفته آینده با فعال کردن کارگروه تسهیل به بررسی این مشکلات خواهیم پرداخت. بعضی از واحدها هم مشکلات اساسی دارند اما از آنجایی که آقای استاندار پشتیبان ماست، با کمک و مساعدت ایشان مشکلات را رفع خواهیم کرد. حتی اگر به پیگیری خارج از استان نیاز باشد، دریغ نخواهیم کرد. اگر خدا توفیق دهد و مردم هم کمک کنند می توانیم تعداد زیادی از بیکاران جویای کار را در همین ظرفیت های خالی شهرستان مشغول به کار کنیم.


با عنایت به وضعیت صنایع موجود چه برنامه ای برای صنایع جدید دارید که به این سرنوشت دچار نشوند؟

- صنایع کوچک و مشاغل خانگی هم برای من خیلی مهم هستند و آنها را نیز دنبال خواهم کرد. کارهایی که همکارانمان در گذشته زحمت کشیدند و وقت گذاشتند را ادامه خواهیم داد. ما باید بپذیریم وضعیت بیکاری در شهرستان بر اساس اعداد و رقم هایی که اداره کار به ما داده، علامت خوبی از خود نشان نمی دهند و ما هم از وضع موجود راضی نیستیم و امیدواریم بتوانیم نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.


نهاوند تعداد زیادی پروژه ناتمام دارد که بلاتکلیف رها شده اند تا آنجا که مردم نهاوند را شهر پروژه های ناتمام می نامند برای تکمیل آنها چه برنامه ای دارید؟ 

- من نمی‌گویم معجزه می کنم ولی تمام تلاشم را در جهت رفع مشکلات شهر خواهم کرد. اولین کار شناسایی پروژه ها و کارهای تولیدی است و در ماه بعدی با این شناخت کارها را دنبال خواهم کرد. خدا را شکر اوضاع واحدهای تولیدی و پروژه‌ها طوری نیست که بگوییم دیگر نفس ندارند، بلکه می‌توانیم نفس و انرژی به آنها بدهیم و کم‌کم همگی را فعال کنیم.


با توجه به اینکه نهاوند قابلیت ها و جاذبه های گردشگری متعددی دارد و حجم بالای درآمد و اشتغال این حوزه برای گردشگری نهاوند چه برنامه هایی دارید؟ 

گردشگری در نهاوند خودش یک قطب می باشد. شهرستان از گردشگری طبیعی گرفته تا تاریخی و مذهبی (بخش عظیمی از زائرین عتبات از نهاوند تردد می کنند) دارای ظرفیت های متعدد می باشد. این ظرفیت ها فرصت های مناسبی است و باید از آنها استفاده کرد.

در حوزه گردشگری طبیعی هم از سراب‌های سرسبز گرفته که وقتی به آنها نگاه می کنیم واقعاً حرف برای گفتن دارند تا طبیعت بکر دست نخورده و جنگل های زیبا هرکدام خود فرصت بزرگی هستند. همچنین آب و هوای بسیار خوبی که نهاوند دارد باید بگویم این همه موقعیت و ظرفیت جای کار زیادی دارد و امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر در این امر کارهای قابل توجهی انجام دهیم.


چه انتظاری از رسانه ها دارید؟

من همیشه رسانه‌ها و انتقادات منصفانه را نقطه ی قوت خود می دانم، بسیاری از دستور کارهایم را از رسانه‌ها می‌گیرم چون اعتقادم این است گاهی شلوغی و حجم زیاد کار ممکن است باعث شود مسائلی از چشم مسئولین بیفتند، حتی ایرادات کار خودمان را ممکن است نبینیم.

حرف من این است انتقاد نقطه قوت مدیر است اما اول منصفانه باشد، دوم اگر نقد شد پیشنهاد اصلاح آن هم مطرح شود.

از یک مدیر به همان اندازه ای می توان انتظار داشت که مردم کمکم کنند، وقتی همه مخالف باشند و مردم کمک ندهند هیچ کس نمی تواند معجزه کند، من یک توان و داشته‌های دارم و اگر شما، مردم و همه کسانی که دغدغه خدمت دارند کمک دهند من هم خواهم توانست بخشی از مطالبات شما را برطرف و تامین کنم.


مهرِ نابودی تنها جزیره دریای خزر زده شد

مهرِ نابودی تنها جزیره دریای خزر زده شد

مبینا بابائی، عقیق ایران- میان برخی مدیران اجرایی کشور، اصرار عجیبی وجود دارد که در تنها جزیره دریای خزر، طرح های اقتصادی و سودآوری پیاده شود که بارها کارشناسان آنها را بر خلاف مصالح این منطقه عنوان کرده اند؛ هرچند مقاومت های سازمان حفاظت از محیط زیست در سال های گذشته مانع این طرح های خسارت بار شد، اکنون مجوز این طرح صادر شده و عملیات های اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.


🔹به گزارش «عقیق ایران» جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره واقع در شبه جزیره میان کاله به دلیل موقعیت بسیار استثنایی خود، همواره مورد توجه مدیران و فعالان اقتصادی بوده است تا از ظرفیت های بی نظیری که در خود جای داده، در راستای درآمدزایی و کسب سود بهره برداری شود.


▪️به رغم سال ها تلاش بی پایان برخی نهادها و گروه های اقتصادی به منظور نفوذ به این جزیره زیبا و آغاز عملیات عمرانی، همواره سازمان محیط زیست چون سدی بزرگ مانع این اقدامات می شد و اجازه دخل و تصرف در این منطقه را به مدیران و فعالان اقتصادی نمی داد.


با این حال هفته گذشته سید مناف هاشمی، استاندار گلستان اعلام کرد، مجوز رسمی طرح گردشگری آشوراده بعد از سال‌ها انتظار صادر شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود؛ مجوزی که شاید فعالان اقتصادی منطقه را خوشحال کند؛ اما به معنای واقعی کلمه برای دوستداران محیط زیست و متخصصان این حوزه یک خبر بسیار بد تلقی می شود.


واقعیت در رابطه با جزیره آشوراده و حساسیت های آن این است که این منطقه کوچک تنها جزیره ایرانی در دریای خزر است و جزو نخستین مناطق زیست کره جهانی قرار دارد. این منطقه به واسطه عدم دست اندازی انسانی با محیطی بسیار بکر و دست نخورده رو به روست که فضای بی نظیری برای زندگی حیات وحش فراهم کرده است.


با اینکه در دهه های گذشته برخی از مردم محلی در این جزیره زندگی می کردند، با بالا آمدن آب دریا و از بین رفتن امکان حیات در منطقه این افراد منطقه را ترک کردند و در حال حاضر تنها برخی نیروهای اداری در جزیره ساکن هستند.


نزدیک به پانزده سال پیش بود که چشم منفعت طلبانه نهادها و مدیران اجرایی به این منطقه بکر متمرکز شد و تلاش های اولیه برای تصاحب آن و ایجاد طرح های گردشگری و اقتصادی در آن آغاز شد؛ در طول همه سال های گذشته بارها این منطقه محلی برای درگیری بخش خصوصی با سازمان محیط زیست بوده است تا شاید این نهاد نظارتی تسلیم و با ورود بخش خصوصی به ماجرا پروژه های اقتصادی در این جزیره آغاز شود.


کاهش تراز آب دریا در سال های اخیر، حساسیت بالای این زیست کره به هر گونه دست اندازی انسانی، مخالفت دوستداران محیط زیست و کارشناسان، تجربه های تلخ ورود مدیران به زیستگاه های حیات وحش و... همه از جمله دلایلی است که تا کنون اجازه تحقق آرزوهای منفعت طلبان را در این منطقه نداده است، اما این بار موضوع فرق کرده و استاندار گلستان نیز تمام قد به حمایت از پروژه های مخرب انسانی در این حوزه برخاسته است؛ وضعیتی بسیار نگران کننده که دلایل علمی و دقیقی برای نقد آن وجود دارد


◾️فعال محیط زیست و استاد دانشگاه تهران  گفت: تنها نقطه ای که الان حالت شبه جزیره است، همین «آشوراده» است، زیرا آشوراده هم بر اثر پایین رفتن آب دریای خزر الان حالت جزیره ای خود را از دست داده و بر پایه مستنداتی هم که اتحادیه بین المللی حفاظت در سال ۲۰۱۱ در مورد کلیه گروه های جانوری و گیاهی اعلام کرده، زیست گاه هایی که در جزایر هستند بسیار آسیب پذیر هستند. لذا به دلیل این که جزایر چون با محدودیت مساحت مواجه هستند هر گونه تخریب در این مناطق تقریباً غیرقابل برگشت است.

دکتر حسین آخانی افزود: بنده واقعاً تاسف می خورم؛ هم برای سازمان محیط زیست و هم برای کسانی که مدعی هستند با بررسی کردن، چنین مجوزهایی را صادر کرده اند. تا آن جا که بنده اطلاع دارم، کلیه کارشناسانی که در دفتر زیستگاه ها حضور دارند با اجرای طرح گردشگری در «آشوراده» مخالف هستند و اگر هم مخالفت خود را به دلیل جایگاه سازمانی اعلام نمی کنند، در صحبت های خصوصی که باهم داریم اعلام می کنند که زور از بالاست و ما نمی توانیم کاری کنیم. 


♦️با شرایطی که برای تنها جزیره دریای خزر پیش آمده، همچنان این پرسش ذهن دوستداران محیط زیست و متخصصان این حوزه را آزار می دهد که واقعاً چه زمانی باید شاهد پایان این بهره کشی های انسانی از محیط زیست باشیم و چه زمانی قرار است از آنچه در گذشته بر محیط زیست آورده ایم، عبرت بگیریم؟؟

جلسه انتخابات ریاست هیئت بسکتبال استان همدان

جلسه انتخابات ریاست هیئت بسکتبال استان همدان

جلسه انتخابات ریاست هیئت بسکتبال استان همدان با حضور دکتر طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران، هم اکنون در سالن شهید شمسی پور همدان در حال برگزاری است.

لازم به ذکر است رضا شیردره رئیس هیئت بسکتبال نهاوند نیز در این جلسه حضور دارد.



نهاوند چند هزار ساله میزبانی برای همایش گردشگری

نهاوند چند هزار ساله میزبانی برای همایش گردشگری

شیماحیدری، مدیرمسئول- نهاوند به دلیل پیشینه تاریخی و تکاپوی مستمر اجتماعی و فرهنگی، دیدنی های متنوعی که دارد و بازدید از آن ها می تواند حس کنجکاوی گردشگران و جهانگردان را به مرز انفجار برساند و ستایش آنان را برانگیزد. 

هر مسافری با هر انگیزه ای که به غرب کشور و نهاوند سفر کند، می تواند مطابق اهداف ذوق و برنامه خود، دیدنی های مورد نظر خود را بیابد. نباید فراموش کرد که بهترین راه شناخت سرزمین و مردم هر کشور و شهری آشنایی با مردم کوچه و بازار و برقراری تماس مستقیم با خود آنان است. 

نهاوندی ها اصولاً گشاده روی و مهمان نواز هستند. با آشنایی مختصری با مردم نهاوند و آداب و رسوم آنها می توان به درون خانواده های نهاوندی راه یافت و از چگونگی زندگی، معیشت، طرز تفکر و بینش اجتماعی آنان و بسیاری دیگر از خصوصیاتی که در نوشته ها نیامده است، آگاه شد. 

آثار تاریخی بازمانده از دوره های مختلف کوهستانی، بیابانی در آمیزش و ترکیبی هماهنگ با بناهای تاریخی و میراث مذهبی و فرهنگی، مجموعه ای از انگیزه های گوناگون را برای دیدار از نهاوند فراهم می سازند. 

فرهنگ دیرین نهاوند که نمودهای آن در پیکر میراث های تاریخی معماری جاودانه شده، دیدنی های بسیاری را برای گردشگران فراهم آورده است. 

فرهنگ نهاوند امروز، مجموعه کاملی از فرهنگ گذشته های دور و نزدیک این سرزمین می باشد و هر کس می تواند به تناسب سلیقه و فرهنگ خود، حس کنجکاوی و زیبایی خود را در دیدار از این شهر زیبا و پربار برآورده کند.

 آثار تاریخی موجود در حمام حاج آقاتراب، موزه، بازار قدیمی، بنای مسجد امام حسن مجتبی (ع)، خانه شهید قدوسی، تپه باستانی گیان، تپه باستانی باباقاسم، پل حاج علیمراد، جامانده های قلعه نهاوند، آثار معبد لائودیسه و بافت قدیمی شهر و نیز آثار طبیعی موجود در سراب های همیشه جوشان و باغ ها و طبیعت بکر و سرسبزش انگیزه کافی را برای دیدار و بازدید از این شهر تاریخی، کهن و نگین انگشتری غرب کشور را ارائه می کنند. 

✅تنیس روی میز ایران تاریخ‌ساز شد

✅تنیس روی میز ایران تاریخ‌ساز شد



در ادامه مسابقات جهانی در هالمشتاد سوئد، تیم ‌ملی #تنیس روی میز کشورمان بعد از پیروزی‌های پیاپی بر رقبای مختلف، دقایقی پیش موفق شد با شکست تیم اکراین برای اولین‌بار بعد از انقلاب به دسته یک جهانی راه پیدا کند./ خبرورزشی

سرایت بحران از لوله کشی های آب به کلید و پریزهای برق منازل!

سرایت بحران از لوله کشی های آب به کلید و پریزهای برق منازل!

عقیق ایران، مبینا بابائی- با گذشت نزدیک به ۸ ماه از سال آبی جاری، هنوز میزان بارش های کشور را به حد استاندارد نرسیده و  در بسیاری از مناطق حجم بارش ها تا ۶۰ درصد کاهش داشته است؛ وضعیتی نگران کننده که کنار هم قرار دادن برخی آمار و ارقام نشان می دهد کشور در تابستان سال جاری جدا از بحران آب با بحران های دیگری نیز رو به رو خواهد بود.

 به گزارش «عقیق ایران»، حجم بارش های اخیر کشور چه به لحاظ مکانی و چه به لحاظ زمانی با تغییرات جدی رو به رو شده است و شرایط آن اصلاً مطلوب نیست؛ جدا از آمارهایی که نشان می دهد چیزی حدود ۶۰ درصد از میانگین بارش های کشور کاسته شده است، همینطور آمارها به خوبی گویای این است که توزیع زمانی این بارش ها نیز به هم خورده است.

از اهمیت و ضرورت وجود آب در اقتصاد و معیشت شهروندان کشور که بگذریم، مسئله  برق و نیاز روز افزون جامعه به این نیاز را نمی توان نادیده گرفت؛ تولیدی که در روزگاری نچندان دور امکان صادرات آن کشورهای همسایه نیز وجود داشت، اما حالا و بر اساس بررسی آمارها احتمالاً توان پاسخگوی به همه نیاز کشور را نیز نخواهد داشت.

اگرچه در مورد حجم تولید برق کشور آمارهای متعددی منتشر می شود و در مورد میزان واقعی تولید و ظرفیت های اسمی هنوز تمایز درستی صورت نگرفته است، اما بر اساس یک روایت معتبر کل ظرفیت تولید برق کشور در بخش های مختلف و در شرایط استاندارد چیزی حدود ۷۴ هزار مگاوات برق است.

البته از این ۷۴ هزار مگاوات  به طور تقریبی ۵۳ هزار مگاوات آن حقیقی است که دلیل این فاصله را می‌توان به راندمان پایین برخی واحدها، گرمای هوا و تأثیر آن بر روی کارکرد نیروگاه‌ها، محیط جغرافیایی و ارتفاع این سازه‌ها از دریا مربوط دانست.

این حجم از تولید برق کشور به صورت روزانه و در سه بخش اصلی تولید می شود و روانه بازار مصرف می شود که از این سه بخش می توان به نیروگاه های حرارتی با ظرفیت اسمی ۴۳ تا ۴۵ هزار، نیروگاه های برقابی با ظرفیت اسمی ۶ تا ۷ هزار و نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیتی نزدیک به هزار مگاوات یاد کرد.

بررسی ها نشان می دهد که در سال گذشته و در دوران اوج مصرف برق یعنی تیرماه سال ۹۶ میزان مصرف برق کشور به ۵۵ هزار مگاوات برق رسید که با تلاش مسئولان وزارت نیرو و نیز صرفه جویی شهروندان در برخی مناطق شاهد مشکل چندانی در تأمین  برق در کشور نبودیم.

با این حال در سال جدید و با توجه به شرایط بسیار بد ذخایر آبی کشور در پشت سدهای بزرگ، این نگرانی وجود دارد که ظرفیت تولید برقابی کشور به شدت کاهش یابد و در نهایت مشکل عدم تأمین برق برای کشور پیش آید.

اگرچه مسئولان به صورت جسته و گریخته در این رابطه صحبت کرده اند و هر کدام به نوعی نگرانی های خود را در این باره مطرح کرده اند، اما هنوز هیچکدام به صورت مشخص در رابطه با این نگرانی عمومی موضع گیری نکرده اند و ضمانت های لازم را به شهروندان مبنی بر نبود مشکل نداده اند؛ شرایطی که به افزایش نگرانی ها دامن می زند.

 معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اخیراً در نشست وزیر نیرو با مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق، به شرایط خاص تابستان امسال برای تأمین برق سراسر کشور اشاره کرد و گفت: کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری باعث شده تا ارتفاع و حجم آب مخزن سدهای دارای نیروگاه برقابی به شدت کاهش یابد.

همایون حائری ادامه داد: در روزهای پایانی فروردین‌ماه پارسال نزدیک به 28 میلیارد مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده بود اما این رقم امسال به 13 میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی افزود: پارسال هشت میلیارد مترمکعب از حجم آب پشت سدها در نیروگاه‌های برقابی استفاده قرار گرفت و امسال این رقم به سه میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت.

حائری بدون اشاره به ضریب آمادگی وزارت نیرو برای تولید  برق، صرفاً از مشکلاتی سخن گفته است که احتمالاً بروز مشکل در ماه های آتی را افزایش می دهد.

این شرایط تنها و تنها در صورت افزایش آمادگی مسئولان وزارت نیرو و نیز همراهی شهروندان با مسئولان قابل مدیریت است و اگر چنین آمادگی و تعاملی پیش نیاید، باید منتظر روزهای خاموش و خشک کشور در هفته های آتی ماند.

حکم اعدام ۱۱ عضو طالبان

حکم اعدام ۱۱ عضو طالبان

🔹فرمانده ارتش پاکستان حکم اعدام 11 تن از اعضای طالبان را پس از گناهکار شناخته شدن آنها در دادگاه‌های نظامی، تایید کرد.

🔹این 11 عضو طالبان به انجام حملات چندگانه در سال‌های اخیر که به کشته شدن 60 غیرنظامی و نیروی امنیتی منجر شد، متهم شده‌اند./ عصرایران

افزایش ۶ درصدی ویزیت پزشکان

افزایش ۶ درصدی ویزیت پزشکان

دبیر شورای عالی بیمه سلامت از اعلام تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ خبر داد و گفت: در چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه، تعرفه‌های پزشکی با رشد پنج درصدی همراه است.

دکتر علیرضا اولیایی منش از اعلام تعرفه های پزشکی سال ۹۷ خبر داد و گفت: تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی امسال که شامل چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه است، در آبان و آذرماه سال ۹۶ در شورای عالی بیمه به تصمیم گیری رسید و به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شد که این تعرفه ها به میزان تورم اعلامی سازمان برنامه و بودجه رشد داشته باشد، اما به دلیل مشکلات مالی سازمان‌های بیمه‌گر و دولت، این بحث به تعویق افتاد و بالاخره سازمان مدیریت پیشنهاد رشد پنج درصدی را به دولت اعلام کرد و متعاقب آن دولت نیز در روزهای گذشته رشد پنج درصدی تعرفه های پزشکی در چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه را مصوب کرد.

وی درخصوص جزییات رشد تعرفه های پزشکی سال ۹۷ خاطرنشان کرد: در چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه، تعرفه ویزیت پزشکان رشد شش درصدی، تعرفه هتلینگ تخت های بیمارستانی در تمام بخش‌ها رشد هشت درصدی، خدمات دندانپزشکی رشد 2.5 درصدی و همچنین جزء فنی خدمات پزشکی نیز با رشد 2.5 درصدی همراه است.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت تصریح کرد: با توجه به اینکه هتلینگ بیمارستان‌ها در تمام بخش‌ها با مشکل مواجه بود، بیشترین تمرکز بر روی رشد تعرفه هتلینگ و بعداز آن، ویزیت پزشکان است که این تغییرات در سقف پنج درصد اعمال شده است.

اولیایی منش با بیان اینکه حق سرانه بیمه خدمات درمانی ۱۰ درصد و سرانه پزشک خانواده نیز پنج درصد رشد داشته است، اظهار داشت: اقدامی که برای اولین بار انجام شد، این بود که امسال جزء فنی و جزء حرفه‌ای را از هم تفکیک کردیم و جزء فنی را جداگانه رشد دادیم؛ چراکه جزء فنی مربوط به هزینه‌های غیر دستمزدی است و این هزینه‌ها خودبه خود هرساله رشدی دارند و چنانچه بخواهیم این دو جزء را باهم افزایش دهیم، به بخش فنی ظلم می‌شود و پا به پای تورم رشد پیدا نمی‌کند، لذا این تفکیک به شفافیت موضوع می‌انجامد.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت بیان کرد: نکته‌ای که در تعرفه‌های امسال مدنظر قرار دارد، جزء یک بند ز ماده ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ است که در این قانون ذکر شده، کلیه مراکزی که به هر نحوی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، تعرفه‌هایشان دولتی تلقی شده و در این بند همچنین از برخی سازمان‌ها مانند سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و شهرداری‌ها به صورت اختصاصی نام برده شده است.

بنابر اعلام وبدا، اولیایی منش، درخصوص ضریب ریالی خدمات پاراکلینیک گفت: امسال ضریب ریالی خدمات پاراکلینیک به خصوص خدمات رادیولوژی، تصویربرداری و آزمایشگاه در بخش خصوصی با ضریب ریالی سایر خدمات پزشکی یکسان شده است، یعنی از این پس در بخش خصوصی، سه ضریب ریالی وجود ندارد، بلکه تنها دو ضریب ریالی برای خدمات بستری و خدمات سرپایی درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه خدمات گلوبال نیز با رشد تعرفه پنج درصدی نیز همراه است، گفت: با توجه به مشکلات مالی سازمان های بیمه‌گر، امسال تلاش شد، تعرفه‌ها از رشد مناسبی برخوردار باشند، تا این سازمان‌ها قابلیت پرداخت داشته باشند و زمان پرداخت بدهی‌ها کم شده و مطالبات به موقع پرداخت شود.

دبیر شورای عالی بیمه سلامت یادآور شد: آنچه مسلم است، این که تمام بخش‌های کشور اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه موظف هستند که تعرفه‌های قانونی را که دولت تعیین کرده، اجرا کنند و کاملا مطابق قانون باشند. هرچند مانند سال‌های گذشته اطمینان داریم تمام مراکز ارائه خدمت و جامعه بزرگ نظام سلامت کشور، قانون را رعایت خواهند کرد و تعرفه یا عدد و رقمی متفاوت از تعرفه‌های ابلاغی هیات وزیران دریافت نخواهند کرد و قانون مو به مو اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: رشد تعرفه‌ها و هزینه‌های تشخیصی، درمانی و دارویی در سال ۹۷ پایین‌تر از نرخ تورم عمومی کشور خواهد بود.

اول مصرف‌کننده بعد تولیدکننده

اول مصرف‌کننده بعد تولیدکننده

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که حمایت از مصرف کنندگان در اولویت اول و حمایت از تولیدکنندگان در اولویت دوم قرار دارد، گفت: به طور حتم با تولیدکنندگان متخلف برخورد خواهد شد.

نیره پیروزبخت در ارتباط با نقش سازمان ملی استاندارد ایران در حمایت از کالای ایرانی و اینکه برخی اعتقاد دارند با توجه به وجود قوانین سخت گیرانه تصمیمات این سازمان می‌تواند منجر به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی شود، اظهار کرد: مقوله استاندارد جزو جدایی ناپذیر حمایت از کالای ایرانی است و مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بر این مساله تاکید دارند که افزایش کیفیت کالای ایرانی می‌تواند موجب استقبال مردم از این تولیدات شود.

وی ادامه داد: در صورتی که شاهد افزایش کیفی تولید کالاهای ایرانی نباشیم، نمی‌توان توقع داشت مردم از محصولات تولید شده داخلی حمایت و استقبال کنند.


تاکید رئیس جمهوری بر ارتباط کیفیت و قیمت کالا

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این‌که رئیس جمهوری بر ارتباط کیفیت و قیمت تاکید دارد، گفت: امیدوار هستیم با ارتقای کیفیت و در نظر گرفتن قیمت مناسب برای محصولات تولید شده شاهد استقبال مردم و حمایت آنها از کالای ایرانی باشیم.

پیروزبخت با بیان این‌که سازمان ملی استاندارد باید بر تولیدات داخل نظارت کند، خاطر نشان کرد: رعایت استاندارد و ارتقای کیفیت محصولات تولید شده از جمله مسائل مورد نظر سازمان ملی استاندارد ایران است و سیاست‌های مختلفی در این رابطه اتخاذ کرده است.


رعایت استانداردها، سختگیرانه نیست

وی با تاکید بر این که عبارت برخورد سختگیرانه را از سوی سازمان ملی استاندارد ایران با تولیدکنندگان نمی‌پذیریم، اظهار کرد: استاندارد مساله سختگیرانه‌ای نیست و همگی اعتقاد داریم که این مقوله باید در ارتباط با محصولات تولیدی رعایت شود. استاندارد ویژگی قابل قبولی است که هر کالا و هر خدمتی باید داشته باشد تا مصرف کننده بتواند آن را مورد استفاده قرار دهد و در این رابطه از سلامت و ایمنی مطمئن شود، بنابراین ما این مساله را سختگیرانه نمی‌پنداریم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: نکته قابل اشاره دیگر این است که سرمایه‌گذاری در بخش کیفی سازی محصول به منزله هدررفت هزینه نیست و سرمایه‌ گذاری است که بعدا با سود چند برابری همراه خواهد شد.

پیروزبخت با اشاره به این‌که چند سالی است سازمان ملی استاندارد در حال فعالیت روی رویکرد نوین استاندارد سازی است، گفت: در رویکرد نوین استانداردسازی کلیه کالاهای ایرانی و محصولاتی که در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد براساس بند ۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شامل استاندارد تعریف شده می‌شود.


نقش مشاوره سازمان استاندارد برای تولیدکنندگان

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی که از سال‌ها قبل صورت گرفت قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد به عنوان قانون جدید سازمان ملی استاندارد در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید و توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد تا شاهد افزایش وظایف، ارتقای جایگاه و بیشتر شدن حساسیت‌ها نسبت به عملکرد سازمان در حوزه استاندارد باشیم.

پیروزبخت با تاکید بر این‌که سازمان ملی استاندارد همانند یک مشاور با واحدهای تولیدی برخورد می‌کند، اظهار کرد: قرار بر این است که سختگیری نابه‌جایی با واحدهای تولیدی صورت گیرد و آنها در این راستا دچار مشکل شوند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این‌که قرار است این سازمان بر سه مقوله تولید، واردات و صادرات تمرکز بیشتری داشته باشند، گفت: سه مقوله صادرات، واردات و تولید داخل از یکدیگر جدایی ناپذیرند و نمی‌توانیم به موفقیت تولید بدون توجه به صادرات و واردات توجه کنیم و این سه هدف الزام و ملزوم یکدیگر هستند.


مدیریت واردات برای حمایت از تولید داخل

وی افزود: در راستای مدیریت واردات هماهنگی با سایر سازمان‌های ذیربط در دستور کار قرار گیرد تا محصولات تولیدی داخلی که از کیفیت بالایی برخوردارند و رضایت مشتری را نیز به همراه دارند، مشابه خارجی آنها به کشور وارد نشود.

پیروزبخت با اشاره به این‌که از سوی دیگر باید روند برعکسی مدنظر قرار بگیرد و برای تهیه مواد اولیه واحدهای تولیدی داخلی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شود تا بتوان شاهد رونق تولید در کشور بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با اشاره به اینکه اگر تولیدکنندگان اطمینان خاطر داشته باشند که این سازمان در کنار آنها قرار دارد و به فرآیند صادرات محصولات‌شان کمک خواهد کرد با این وجود شاهد  ارتقای کیفی محصولات تولید شده خواهیم بود، گفت: اگر چنین موضوعی برای تولیدکنندگان جا بیفتد رونق میزان صادرات را نیز به دنبال خواهد داشت.


لحاظ مقررات نانوشته در صنعت خودروسازی دنیا

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چنین روند سختگیرانه در ارتباط با صنعت خودرو در حوزه استاندارد رخ نداده و اگر به طور حتم شاهد نظارت و عملکرد سختگیرانه‌تر سازمان ملی استاندارد در صنعت خودروسازی باشیم رضایت مردم بیشتر جلب خواهد شد و به طور حتم حمایت صرف از تولید داخلی منجر به ایجاد انحصار خواهد شد، اظهار کرد: خودروسازی در دنیا به عنوان یک صنعت استراتژیک تلقی می‌شود و بسیاری از کشورها را می‌بینید که برای ارتقا کیفیت خودروهای داخلی خود در حالی که ممنوعیت ایجاد نمی‌کنند اما مقررات نانوشته‌ای دارند.

پیروزبخت با بیان این‌که در بسیاری از صنایع شاهد ایجاد تحول در طول سالیان گذشته هستیم، گفت: صنایع همچون مصالح ساختمانی، صنایع غذایی و مواردی از این دست در کشور از کیفیت بالای تولید برخوردارند و سازمان ملی استاندارد در وهله اول به عنوان یک مشاور در کنار تولید کنندگان قرار دارد و به آنها کمک خواهد کرد که تولید آن‌ها همراه با رعایت استانداردها و جلب رضایت مشتریان متوقف نشود.  

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: اما اگر به نقطه‌ای برسیم که ببینیم تولید به مصرف کنندگان ضرر می‌رساند و سلامت و ایمنی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.


حمایت از مصرف‌کننده اولویت اول است

وی با بیان این‌که نقش اول سازمان ملی استاندارد حمایت از مصرف کننده و نقش دوم آن حمایت از تولید کننده است، تاکید کرد: این سازمان از تولید کننده‌ای که کالای با کیفیت و قانون‌مند تولید می‌کند و رضایت مشتری را مدنظر قرار می‌دهد حمایت می‌کند و به طور حتم سازمان ملی استاندارد ایران با تولید کنندگان متخلف برخورد می‌کند./ایسنا

نیروگاه برق خورشیدی نهاوند در حال اجراست

نیروگاه برق خورشیدی نهاوند در حال اجراست


‍  



📎رضاشیردره، مدیر امور توزیع برق شهرستان نهاوند در گفتگو اختصاصی با خبرنگار عقیق:


✅تاکنون سه پروانه احداث نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی در سطح شهرستان توسط سازمان ساتبا صادر شده که در مناطق و اراضی عبدالملکی، بره فراخ و سعدوقاص (سه راه طائمه )، جانمایی شده اند و در حال طی مراحل فنی و نهایی سازی مجوزهای مربوطه و اخذ استعلامات لازم می‌باشند.

 

✅همچنین مراحل تملک زمین و اخذ مجوزهای شهرستانی و استانی نیروگاه منطقه عبدالملکی، به مراحل آخر رسیده است و انشاالله در تلاشیم بزودی شاهد کلنگ زنی احداث اولین نیروگاه خورشیدی جنوب استان در شهرستان نهاوند و در منطقه عبدالملکی فیروزان باشیم.


✅در همین راستا از حمایتهای نماینده، فرماندار و مدیریت اداره منابع طبیعی شهرستان و کارشناسان محترم ایشان، به جهت همکاری و مساعدت در طی مراحل مختلف مرتبط با احداث نیروگاههای خورشیدی، کمال تشکر و سپاسگزاری را داریم.

آخر هفته با کتاب

آخر هفته با کتاب

خیلی از مردم ترجیح دادند آخر هفته خود را در نمایشگاه کتاب تهران بگذرانند.

سومین روز از  سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی در روز جمعه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد که مانند دو روز قبل نمایشگاه با استقبال مردم همراه شد. بسیاری از خانواده‌ها سبد پیک‌نیک خود را هم به همراه آورده بودند و ناهار آخر هفته‌شان را در محل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلا خوردند.

 به گفته حسین صفری، دبیر کمیته اجرایی و خدمات رفاهی نمایشگاه، تا ظهر امروز بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کرده‌اند و  پیش‌بینی می‌شود نمایشگاه امسال در زمینه تعداد بازدیدکنندگان رکورددار شود.

مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب کمبودها و ضعف‌های نمایشگاه را به خاطر تغییر مکان برگزاری آن (از شهر آفتاب به مصلا) می‌دانند و می‌گویند با توجه به تغییراتی که در فضای مصلا به وجود آمده گویا برای اولین‌بار است که نمایشگاه را در این‌ مکان برگزار می‌کنند. با گذشت سه روز برگزاری از نمایشگاه، غرفه‌سازی‌ها و استقرار ناشران در نیم‌طبقه شبستان ادامه دارد. همچنین تهویه شبستان درست کار نمی‌کند و هوای آن مناسب است.

به گفته تعدادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب، تنها مزیتی که  مصلا نسبت به شهر آفتاب  دارد دسترسی آسان به آن است؛ شهر آفتاب فقط دور بود و به جز این موضوع، فضای مناسبی برای نمایشگاه داشت و پارکینگ و فضای باز بیشتری نسبت به مصلا داشت.

امروز تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از نمایشگاه کتاب دیدن کردند.

از مسائل دیگر نمایشگاه کتاب در روز سوم، حضور شایان مصلح، فوتبالیست بود که کتاب شعری هم منتشر کرده و مردم برای امضا گرفتن از او صف بسته بودند./ ایسنا

به بهانه نمایشگاه کتاب تهران

به بهانه نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه کتاب تهران امسال (1397) با شعار «نه به کتاب نخواندن» برگزار می شود. شعار خوب، ساده و غیرشعاری که طرح آن از سوی مسوولان شعارزده بعید بود.

اما واقعا چگونه می توان کتابخوانی را افزایش داد؟


1. کتابخوانی یکی از راه های دریافت اطلاعات است نه تنها راه یا حتی مهمترین راه.

مردم در 20 سال اخیر میزان تولید و دریافت اطلاعات خود را افزایش داده اند و مهمترین دلیل آن، ایجاد اینترنت و وسایل جدید اطلاع رسانی اینترنتی به ویژه در بخش موبایلی است.


2. میزان کتابخوانی در کل جهان سیر نزولی دارد چرا که مردم می توانند نیازهای اطلاعاتی خود را به شیوه های دیگری هم رفع کنند که هم ارزان تر است هم راحت تر اما قطعا هیچ یک جای کتاب را نمی گیرد. کتاب علاوه بر اطلاعات عمیق، نگاه عمیق را به خواننده هدیه می دهد.


3. اگر بخواهیم مهمترین دلیل تیراژ پایین کتاب و آمار فروش کتاب در ایران را بدانیم می توان به چند دلیل مشخص اشاره کرد.

اول: خودسانسوری نویسندگان 

دوم: سانسور وزارت ارشاد

سوم: عدم نیاز افراد به کتابخوانی و دریافت اطلاعات جدید برای ارتقاء 

چهارم: قرائت رسمی خود جواب همه سوالات و ابهامات در زمینه های مختلف علوم انسانی را می دهد و ظاهرا دیگر سوال و ابهامی باقی نمی ماند که برای آن جوابی تهیه شود 


4. نمایشگاه کتاب امسال با یک اتفاق بزرگ و تاریخی روبه رو است و آن اینکه کل بخش های حاکمیتی از مردم دعوت می کنند با پیوستن و عضویت در پیام رسان های داخلی بدون کسب مجوز از دستگاه یا اداره ای، بدون سانسور قبل یا بعد از انتشار، متن های خود را در فضای پیام رسان های اینترنت موبایلی آزادانه منتشر کنند.

اتفاقی کم سابقه در تاریخ رسانه و ارتباطات ایران که قبلا البته در حوزه وبلاگ ها روی داد.

آنچه که اتفاق می افتد این است که مردم می توانند مطالب خود یا دیگران را آزادانه بدون کسب مجوز یا سانسور قبلی منتشر کنند.

هم اکنون می توان این خواسته را مطرح کرد. حال که مردم می توانند مطالب مختلف خود را بدون سانسور و اجازه قبلی در پیام رسان ها منتشر کنند چرا در کتاب و مطبوعات اینگونه نباشد؟ 

پیشنهاد می شود در حوزه کتاب و مطبوعات هم مثل پیام رسان های داخلی اجازه بدهیم مردم آزادانه، بدون اجازه قبلی و سانسور قبلی، کتاب و مطبوعات منتشر کنند البته می توان مانند کشورهای توسعه یافته تنها مشخصات ناشر را در دفتری ثبت کرد. 

با این اتفاق حجم کیفی و کمی کتاب و مطبوعات در ایران جهش خواهد یافت و صنعت نشر جان تازه ای خواهد گرفت. فروش مطبوعات و کتاب نیز افزاش خواهد داشن و کسب و کارهای ایرانی و تولید کالای ایرانی رونق خواهد گرفت.

در این روند به مانند پیام رسان های داخلی، در صورت انتشار مطالب اشتباه یا هر مشکل دیگری، افراد می توانند شکایت کنند کتاب یا نشریه مورد نظر جمع آوری و ناشر نیز بعد از محاکمه عادلانه، با حکم دادگاه جریمه شود.


5. یکی از موضوعاتی که همیشه در ایران مطرح می شود این است که قیمت کتاب در ایران بالاست و به همین دلیل مردم نمی توانند کتاب بخرند. این استدلال و علت یابی اشتباه است زیرا اولا قیمت کتاب نسبت به درآمدها پایین است ثانیا قیمت کتاب در ایران برپایه هر معیار و شاخصی پایین است. پرداخت یارانه و پایین نگه داشتن قیمت کتاب وضعیت کتاب در ایران را روز به روز بدتر می کند چرا که در ذهن و نظر مردم، کتاب اساسا از نظر مادی کالایی کم ارزش شکل گرفته است.


6. نمایشگاه کتاب تهران در اصل فروشگاه بزرگ یا جشنواره خرید است نه نمایشگاه. نمایشگاه کتاب آن چیزی است که در فرانکفورت و ژنو و پاریس برگزار می شود. نمایشگاه کتاب جایی است که هدف اصلی آن فروش تکی و خرد کتاب نیست بلکه به مانند نمایشگاه نفت، مخابرات، آب و پوشاک، هدف، آشنایی و ارتباط و وصل کردن بخش های مختلف صنعت نشر و کتاب از جمله نویسنده، ناشر، کاغذ، توزیع کننده، طراح و ... است. چیزی که در نمایشگاه تهران اتفاق نمی افتد. البته در همه حال مشاهده خرید و فروش کتاب و رونق گرفتن این بخش به شدت دیدنی و لذت بخش است. /عصرایران- رضا غبیشاوی

کاهش 21 درصدی بارش استان همدان

کاهش 21 درصدی بارش استان همدان

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان از بارش 303 میلیمتری برف و باران در استان همدان خبر داد و گفت: بارش‌ها 21 درصد کاهش داشته است.

منصور ستوده افزود: از ابتدای سال آبی 97 ـ 96 تاکنون 303 میلی‌متر برف و باران در استان همدان باریده ولی هنوز روند بارش‌های همدان را مثبت نکرده است.

وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته و متوسط بلندمدت به ترتیب 383 و 325 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم، تصریح کرد: بارش‌های امسال در مقایسه با سال گذشته 21 درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت 7 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان همدان رضایت‌بخش نبوده و باید حفاظت جدی از منابع موجود صورت گیرد گفت: نیاز است تا تمام مردم نسبت به حفظ منابع آبی موجود احساس تکلیف کنند تا بتوان ماه‌ها و سال‌های آینده را مدیریت کرد.

وی سال آبی گذشته یک‌هزار و 966 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در بخش‌های مختلف استان همدان مصرف شده که بیشترین مصرف مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

ستوده افزود: از منابع آب زیرزمینی استان همدان یک‌هزار و 761 میلیون مترمکعب معادل 90 درصد در بخش کشاورزی، 146 میلیون مترمکعب معادل هفت درصد در بخش شرب و بهداشت و 59 میلیون مترمکعب معادل سه درصد در بخش صنعت مصرف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان همدان دارای 13 دشت است، عنوان کرد: از این تعداد هفت دشت مستقل و 6 دشت مشترک با سایر استان‌هاست.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان اظهار کرد: تمام دشت‌های استان همدان ممنوعه هستند که محدودیت‌هایی در برداشت آب از منابع زیرزمینی آنها اعمال می‌شود ولی سه دشت اسدآباد، رزن ـ قهاوند و کبودراهنگ به دلیل برداشت بیش از حد ممنوعه بحرانی هستند.

وی بیان کرد: وضعیت منابع زیرزمینی در این دشت‌ها به دلیل اقدامات طرح احیا و تعادل‌بخشی بهبود پیدا کرده و ثبات نسبی پیدا کرده است که ادامه این روند نیازمند همراهی و هماهنگی از سوی مردم و کشاورزان منطقه است.

ستوده درباره پتانسیل منابع آبی استان همدان براساس آمار درازمدت نیز گفت: میانگین نزولات جوی در استان همدان 329 میلی‌متر و متوسط حجم نزولات جوی سالانه استان همدان 6 هزار و 434 میلی‌متر است.

وی میزان ظرفیت منابع آب تجدیدشونده استان همدان را 2 هزار و 907 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های سطحی از این میزان 780 میلیون مترمکعب و سهم آب‌های زیرزمینی 2 هزار و 127 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان با بیان اینکه میزان بارش سال آبی گذشته در همدان بی‌نظیر بوده و در 20 سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است، گفت: به طور متوسط سالانه 6 میلیارد و 388 میلیون متر مکعب حجم نزولات جوی استان همدان است ولی از سوی با 67 درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.

وی حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را 2 میلیارد و 680 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر 1.948 میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی 740 میلیون مترمکعب است.

ستوده با اشاره به اینکه همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است ولی باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: تلاش بر این است تا برای پاییز امسال ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌داشت تا دچار مشکل نشویم./فارس

سئوالات و کلید آزمون کارشناسی ارشد 97

سئوالات و کلید آزمون کارشناسی ارشد 97

با گذشت یک هفته از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد برخی داوطلبان با سوالاتی درباره دسترسی به سئوالات، کلید سئوالات و زمان اعلام نتایج مواجه هستند.

کلید اولیه سؤالات آزمون کارشناسی ارشد بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به اینجا و وارد کردن کدرشته امتحانی خود، کلید سئوالات را دریافت کنند.

سئوالات هر یک از گروه‌های آزمایشی نیز از اینجا قابل دریافت است.

نتیجه اولیه و انتخاب رشته دهه دوم خرداد اعلام می‌شود.

اعلام نتایج داوطلبان بورسیه و موارد خاص نیز هفته اول تیر ماه است.

نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 97 هفته اول شهریور ماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

وام ازدواج ۱۵ میلیونی

وام ازدواج ۱۵ میلیونی

با اجرایی شدن دستورالعمل پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی در اردیبهشت ماه سال جاری تمامی زوجینی که از سال گذشته و برای وام ١٠ میلیونی ثبت نام کرده بودند، مشمول مبلغ ۱۵ میلیونی برای هر یک می‌شوند.

وام ازدواج تا سال ١٣٩٤ با مبلغ سه میلیون تومان برای هر زوج پرداخت می‌شد که این رقم سال‌ها بود تغییر نکرده بود تا اینکه مجلس در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ رقم ۱۰ میلیونی را مصوب و لازم‌الاجرا دانست. با اینکه بانک‌ها با توجه به کاهشی که در منابع قرض الحسنه آنها وجود داشت، با افزایش یکباره سه برابری مبلغ وام ازدواج مخالف بودند، اما در هر صورت موظف شدند که این تسهیلات را با تامین منابع از محل جاری پرداخت کنند.

با این وجود وقتی جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ در مجلس اجرایی شد، نمایندگان بار دیگر افزایش مبلغ وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان را مطرح کردند و طولی هم نکشید که با موافقت رئیس جمهوری و تصویب قانون بودجه وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان برای هر زوج افزایش یافت.

بانک مرکزی در سال جاری وام ازدواج ١٥ میلیونی را به شبکه بانکی ابلاغ و از چندی پیش بانک‌ها در این مورد اقدام کردند.

متقاضیان وام ازدواج که از قبل از اجرایی شدن سیاست جدید ثبت نام کرده‌اند هم شامل وام ۱۵ میلیونی می‌شوند یعنی مبلغ پرداختی به آنها به جای ۱۰ میلیون ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.

در شرایط جدید مهلت بازپرداخت وام ازدواج ۶۰ ماهه شده و البته به مانند گذشته شامل کارمزد ۴ درصدی خواهد بود.

در سال گذشته با توجه به طولانی شدن صف وام ازدواج که به بیش از ٥٠٠ هزار نفر می رسید، طرح ضربتی وام ازدواج به مرحله اجرا درآمد و بانکها به طور مضاعف این تسهیلات را پرداخت کردند و در این مدت صف وام ازدواج به کمتر از ٥٠ هزار نفر رسید.

طبق آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی سال گذشته با اجرای طرح ضربتی در مجموع تسهیلات ازدواج در اختیار یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر قرار گرفت که سقف این وام هم ۱۰ میلیون تومان بود در نتیجه صف متقاضیان وام ازدواج از میان رفت. به جز این، ظرف مدت سپری شده از سال ۱۳۹۷ که بخشنامه افزایش سقف وام ازدواج تا ۱۵ میلیون تومان ابلاغ شده، ۲۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۲۸۳ میلیارد تومان پرداخت شده است و ۲۱۸ هزار نفر هم در حال تکمیل پرونده خود هستند./ایسنا

تشخیص اوتیسم در سه ماهگی

تشخیص اوتیسم در سه ماهگی

گروهی از محققان دانشگاه بوستون روش جدیدی را برای تشخیص بیماری اوتیسم در سن سه ماهگی ابداع کردند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، بر اساس این تحقیقات صرفا با اندازه گیری فعالیت مغزی کودک با استفاده از یک نوار مغزی در سن سه ماهگی می توان احتمال ابتلای کودک به اوتیسم را پیش بینی کرد. 

نوار مغزی یک روش ارزان قیمت، غیرتهاجمی و نسبتا ساده تشخیصی است که می توان آن را به عنوان یکی از مراحل بررسی های پزشکی دوره ای در مورد کودکان انجام داد. محققان به منظور پیش بینی احتمال ابتلا به اوتیسم، از 188 کودک در 6، 9، 12، 18،24 و 36 ماهگی نوار مغزی گرفتند. 

89 نفر از این کودکان به عنوان گروه کم خطر و باقی آنها به عنوان گروه پرخطر دسته بندی شدند. سپس این اطلاعات با استفاده از یک الگوریتم کامپیوتری با توجه به شش معیار اصلی، تجزیه و تحلیل شد و نتایج امیدبخشی به دست آمد. بر اساس نتایج این تحقیقات پیش بینی محققان در مورد احتمال ابتلای کودکان 9 ماهه به اوتیسم تقریبا 100 درصد صحیح بود. 

اوتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور کامل آشکار می شود. معمولا این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک، این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی می توان کودک را به مدرسه فرستاد و مهارت های زیادی را به او آموخت.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

تصمیم برای خروج از برجام

تصمیم برای خروج از برجام


منابع آگاه بامداد پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند دونالد ترامپ تصمیم خود برای خروج از برجام را گرفته است.

این خبر را دو مقام کاخ سفید و یک منبع آگاه از مباحثات داخلی در کاخ سفید درباره برجام به رویترز گزارش داده‌ و افزوده‌اند هنوز اینکه ترامپ با چه ساز و کاری آمریکا را از برجام خارج خواهد کرد، روشن نیست.

با وجود این، یک منبع به این خبرگزاری گفت این احتمال هم وجود دارد که ترامپ برای «حفظ ائتلاف» با فرانسه و نگاه داشتن اعتبار «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور این کشور اروپایی که خواستار ماندن آمریکا در برجام شده تصمیم به نگاه داشتن آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران بگیرد.

ترامپ بایستی در تاریخ 12 ماه می (22 اردیبهشت‌ماه) درباره ادامه تعلیق یکی از تحریم‌های رفع شده علیه ایران به موجب برجام (یا عدم انجام این کار) تصمیم بگیرد. در صورتی که او تصمیم به عدم تمدید این تحریم‌ها بگیرد، آمریکا عملاً از برجام خارج خواهد شد.

یکی از مقام‌های کاخ سفید گفت این احتمال وجود دارد ترامپ در نهایت راهی را انتخاب کند که به منزله «خروج کامل» از برجام نیست. با وجود این، این مقام آمریکایی قادر به تشریح اینکه چنین راهکاری چگونه خواهد بود، نبود.

مقام کاخ سفید همچنین گفت: «ترامپ بخش زیادی از راه خروج از برجام را پیموده، اما هنوز در این باره تصمیم نگرفته است. او آماده انجام این کار است، اما تا زمانی که این ٰرئیس‌جمهور تصمیم نگیرد، چیزی نهایی نیست.»

دیگر مقام کاخ سفید هم گفته مشاوران ارشد ترامپ به صورت جدی با او درباره خارج نکردن آمریکا از برجام گفت‌وگو نمی‌کنند چون او مصمم به انجام این کار به نظر می‌رسد.

خبرگزاری رویترز نوشته ترامپ ممکن است از تعلیق تحریم‌ها خودداری کند اما با کلید زدن مکانیسم حل اختلاف در برجام به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه جدید آمریکا زمان بیشتری برای مذاکره با اروپایی‌ها بدهد.

ساز و کار حل و فصل اختلافات میان طرف‌ها در بندهای 36 و 37 برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تشریح شده‌اند.

سبزی‌ها آلوده نهاوند

سبزی‌ها آلوده نهاوند

رئیس شبکه و بهداشت و درمان شهرستان نهاوند گفت: مزارع کشت سبزی در شهرستان شامل چهار بخش است که از این چهار بخش تنها مزارع دو بخش شهرستان از آب سالم برای آبیاری سبزی استفاده می‌کنند و دو بخش دیگر از آب فاضلاب خام و بدون تصفیه استفاده می‌کنند و سبزی این مزارع دارای آلودگی بسیار بالایی است.

دکتر مومنعلی دارابی افزود: بخش اول مزارع کشت سبزی در شهر  نهاوند شامل منطقه حسن‌آباد و منطقه پشت استادیوم علیمرادیان است که نوع کشت این مزارع سبزی خوردن است و چون آب آبیاری این مزارع از آب قنات و آب چشمه است سبزی این مزارع بدون آلودگی و خوردن آن‌ها بلامانع است.

وی ادامه داد: بخش دوم مزارع کشت سبزی شهرستان شامل مزارع جاده قدیم کفراش‌راه و میدان ۱۷ شهریور هستند که این مزارع عمدتا تولید بذر می‌کنند و هر چند شواهد نشان می‌دهد که این مزارع تا زمانی که به مرحله تولید بذر می‌رسند سبزی تولیدی خود را در روی زمین و در بازار عرضه می‌کنند و آب آبیاری این مزارع از فاضلاب خام ساختمان‌های بالا دست حاشیه شهر و فاضلاب‌هایی که در میدان ۱۷ شهریور جاری می‌شود آبیاری می‌شوند.

دارابی گفت:: سبزیجات این مزارع از آلودگی بالایی برخوردار هستند و برای خوردن مناسب نیستند.

وی افزود: بخش سوم مزارع کشت سبزی در شهرستان شامل مزارعی هستند که توسط نهر شعبان در زیر دست شهر آبیاری می‌شوند و  نمونه‌هایی که از آب آبیاری این مزارع گرفته‌ایم نشان می‌دهد که آلودگی آب آبیاری این مزارع بسیار بالا است چون تمام فاضلاب‌های خام نهاوند وارد این نهر می‌شوند و سبزی این مزارع کاملا آلوده هستند و به هیچ وجه قابل خوردن نیستند.

دارابی ادامه داد: بخش چهارم مزارع کشت سبزی شهرستان شامل مزارعی است که با نهر راج آبیاری می‌شوند که این نهر به خاطر این‌که فاصله کمتری با شهر دارد آلودگی کمتری وارد آن می‌شود و از نظر سلامت سبزی این مزارع تا هنگامی که بیماری خاصی شیوع پیدا نکند قابل قبول است.


بخش خصوصی مانع فرسودگی طرح‌ها

بخش خصوصی مانع فرسودگی طرح‌ها

فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی به بخش خصوصی از فرسودگی طرح‌های نیمه‌تمام جلوگیری کرده و موجب نگهداری بهتر و نظارت خوب دولت بر طرح‌ها می‌شود.

کریم حمیدوند در کارگروه فرهنگی و اجتماعی شهرستان اسدآباد افزود: در راستای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان، بسیاری از طرح‌ها را برای تکمیل می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد که از جمله این طرح‌ها می‌توان به تکمیل استخرهای شنای سطح شهرستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: از سال گذشته هیئت دولت نیز در راستای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی بخش‌نامه‌هایی داشته و این امر از تعطیلی و رهاشدگی بسیاری از طرح‌ها جلوگیری می‌کند.

حمیدوند در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سینما در اسدآباد گفت: دولت اگر کاری در دست دارد باید برون‌سپاری کرده و به بخش خصوصی واگذار کند که در همین راستا برای راه‌اندازی سینما در اسدآباد باید نسبت به این امر از طریق بخش خصوصی اقدام کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه مکان سینما آیتم‌ها و تعریف خاص خود را داراست و سالن اجتماعات ارشاد اسلامی آیتم‌های سینما را ندارد تا زمان جذب سرمایه‌گذار در آینده نزدیک نسبت به پخش فیلم سینمایی توسط فرهنگ و ارشاد در سالن اجتماعات این اداره اقدام شود.

حمیدوند در ادامه با تأکید بر استفاده از ظرفیت خیرین در کارهای فرهنگی خاطرنشان کرد: روحیه دیگرخواهی و خیرخواهانه را با تشویق و تقدیر از خیرین می‌توان در جامعه بیش از پیش اشاعه داد و برای این کار باید هزینه کرد.

وی با بیان اینکه باید در زمینه فرهنگی و اجتماعی اهداف خود را کیفی کنیم، گفت: یادواره شهدا را باید به عنوان یک کار فرهنگی به صورت برنامه‌مند اجرا و با دعوت از اقشار مختلف جامعه نسبت به ترویج ایثار و شهادت در جامعه تلاش کرد.

حمیدوند در ادامه با تأکید بر تقویت روحیه انتقادپذیری افزود: این امر موجب آن خواهد بود تا گروه‌های مختلف اجتماعی مشکلات خود را به راحتی مطرح کرده و در مرتفع شدن مشکلات نقش موثری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در راستای حل کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موثر است، اضافه کرد: شهرستان اسدآباد با وجود دانشگاه‌ها، نزدیکی به مرکز استان و در مسیر استان‌های غربی قرار گرفتن در ایجاد توسعه فرهنگی دارای پتانسیل‌های بالایی است که باید از وجود این پتانسیل‌ها به نحواحسن استفاده کرد./ایسنا

قطار گردشگری در همدان

قطار گردشگری در همدان

مدیرکل راه و شهرسازی همدان گفت: نخستین قطار گردشگری غرب کشور روز شنبه هفته آتی با مجموع 320 مسافر و هنرمندان شرکت کننده در جشنواره ملی پویانمایی، به همدان می آید.

فرهاد فرزانه در گفت و گو با ایرنا افزود: این قطار به همراه هنرمندان و عروسک های نمایشی راس ساعت 12:30 با استفاده از ظرفیت راه‌آهن جهت شرکت در جشنواره پویانمایی به همدان وارد می شود.

وی با بیان اینکه هماهنگی های لازم جهت ورود این قطار انجام و مشکلات پیش رو رفع شده است، ادامه داد: تا تکمیل راه آهن استان کمتر از هفت کیلومتر باقی مانده است که آن هم تا چند روز آینده به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: با پیگیری مدیرعامل و نایب رئیس شرکت هواپیمایی ثامن پرواز، یک قرارداد یکساله قطار گردشگری (ریل باس) بر حسب نوع استفاده استان بسته شده است که در صورت برگزاری جشنواره های مختلف این قطار به همدان بیاید.

فرزانه یادآورشد: همشهریان همدانی می توانند پس از ورود این قطار به همدان، در ساعت 2:45 روز شنبه 15اردیبهشت بلیط تهیه کرده و با این قطار به تهران بروند.

فرزانه عنوان کرد: با سازمان رجا هماهنگی های لازم جهت خروج این مسافران با قطار گردشگری در روز 18 اردیبهشت انجام شده است.

به گزارش ایرنا، اتصال ملایر به راه آهن غرب کشور که از سال 1380 آغاز و یک دهه به طول انجامید، در نهایت به طول 90 کیلومتر از سمنگان اراک اجرا شد و این شهرستان را به خطوط ریلی کشور متصل و تحولی چشمگیر در حوزه توسعه ریلی و تردد مسافر و بار در این منطقه از جنوب استان همدان ایجاد کرد.

کاهش میزان بار ترافیکی، افزایش جابجایی بار و مسافر، رونق صنعت، اقتصاد، صادرات و رشد صنعت گردشگری از دستاوردهای تکمیل خط آهن این استان ارزیابی شده است که با اضافه شدن ظرفیت قطارهای گردشگری، این روند شتاب روز افزون می گیرد و بی شک تاثیر بسزایی در میزبانی همدان در برگزاری دو رویداد بزرگ بین المللی در سال 2018 (انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و میزبانی اجلاس جهانی گردشگری) می تواند داشته باشد.