زنگ خطر افزایش سالمندان در استان همدان به صدا درآمد

زنگ خطر افزایش سالمندان در استان همدان به صدا درآمد
| ۹ مهر ۱۳۹۷


معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان از بروز سونامی پیری جمعیت طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده در استان خبر داد و گفت: همدان چهارمین استان پیر کشور است.

فریدالدین حجت‌الاسلامی به مناسبت روز جهانی سالمندان اظهار کرد: آمار تخمینی از تعداد سالمندان در استان ۱۱٫۸ درصد از جمعیت استان بوده که نشان‌دهنده تعداد زیاد سالمند در استان است.

 

وی با بیان اینکه در مجموع ۳ خانه سالمندان در استان وجود دارد که یکی در همدان و دو تا در ملایر واقع شده، به کافی بودن تعداد خانه سالمندان در سطح استان اشاره و تصریح کرد: درخواست برای صدور مجوز داریم اما با توجه به سیاست‌های سازمان بهزیستی با آنها موافقت نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلامی با اشاره به فرهنگ مردم همدان در جهت تکریم کهنسالان و ثابت بودن آمار مراجعه به خانه سالمندان عنوان کرد: خوشبختانه آمار حضور این افراد در خانه سالمندان بسیار کم است و بیشتر افرادی که در این مکان ساکن هستند، بی‌خانمان و مجهول‌الهویه هستند.

 

وی ادامه داد: افرادی که در خانه سالمندان سکونت دارند از خدمات توانبخشی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، روانپزشکی، روانشناسی و مددکاری برای ارتباط با خانواده و جامعه استفاده می‌کنند و در این مکان پرستاران موظف هستند علائم حیاتی افراد را ۳ نوبت در شبانه‌روز چک کنند.

 

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد افراد مبلغی برای سکونت در خانه سالمندان پرداخت نمی‌کنند، بیان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران افرادی که به صورت آزاد به خانه سالمندان مراجعه می‌کنند باید مبلغ یک میلیون تومان پرداخت کنند که از این مبلغ ۳۴۰ هزار تومان را بهزیستی تقبل می‌کند و سهم پرداختی هر فرد با توجه به میزان درآمد او و همکاری مددکار سازمان تعیین می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سازمان مکلف است تمام هزینه‌های افراد بی‌سرپرست و مجهول‌الهویه را پرداخت کند، به سیاست اجتماع‌محوری بهزیستی اشاره کرد و گفت: در همدان بنیادی به نام فرزانگان فعالیت می‌کند که به بیش از ۱۰۰۰ نفر از سالمندان خدمات اجتماعی، سیاحتی، فرهنگی و … ارائه می‌کند و قصد داریم شعباتی از این بنیاد را در سایر شهرستان‌ها تأسیس کنیم.

 

حجت‌الاسلامی با اشاره به اینکه افراد مراجعه‌کننده به خانه سالمندان در محدوده سنی ۶۰ تا ۸۰ سال هستند، تصریح کرد: شهرداری به ما وعده ساخت پارکی برای تمام اقشار معلول و سالمند داد اما تا کنون اقدامی مبنی بر اجرای این طرح صورت نگرفته است.

 

وی در پایان با ابرازنگرانی از بالا رفتن سن مردم استان گفت: زنگ خطر افزایش سالمندان در استان به صدا درآمده و تمام ارگان‌ها و نهادها باید در برنامه‌ریزی و بسترسازی برای جلوگیری از آثار مخرب این اتفاق با یکدیگر همکاری و همفکری کنند.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

:تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۷

:زمان ۰۱:۵۸

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ