مشکل در تامین آب شرب روستاهای حاشیه همدان

مشکل در تامین آب شرب روستاهای حاشیه همدان
| ۱۲ آذر ۱۳۹۷

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان گفت:‌ برای تامین آب شرب روستاهای حاشیه شهر همدان دچار مشکل هستیم.

به گزارش عقیق زرین از همدان، رضا زمانی در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان با توجه به بارش‌های اخیر در شهرستان همدان افزود: امسال نسبت به بلندمدت، ۹۳ درصد در سطح استان و در شهر همدان ۹۰ درصد افزایش بارندگی را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به سال قبل ۸۱ درصد افزایش بارندگی را شاهد هستیم، ادامه داد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌ها پاییز خوبی را سپری می‌کنیم.

معاون فرماندار همدان با بیان اینکه در زمستان امسال دو تا سه درجه افزایش دما را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: این نشاندهنده این است که بارش برف را کمتر داشته باشیم که از دو منظر قابل بحث خواهد بود.

وی به سرمازدگی کشت‌های پاییزه با توجه به گرمی هوا اشاره کرد و افزود: از ذخایر برفی کمتری در کوه‌‎ها نیز برخوردار خواهیم بود.

زمانی با تاکید به صرفه‌‎جویی آب شرب و کشاورزی به توجه به این مسائل، ادامه داد: خوشبختانه در خصوص آبیاری نوین و قطره‌ای اقدامات خوبی در همدان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۷۶ درصد از سطح آبیاری شهرستان همدان زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است، گفت: اصلاح سیستم‌های آبیاری نوین در حفاظت منابع آب زیر زمینی بسیار حائز اهمیت است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان با بیان اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر با توجه به اعتبارات بلاعوض دولت به کشاروزان، اصلاح سیستم آبیاری صورت گرفته است، افزود: امسال در این حوزه اعتبارات سطح شهرستان همدان به نسبت استان کمتر بوده که امیدوارم مسوولان جهاد کشاورزی شهرستان به این موضوع توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال دولت رقمی متناسب با پرداختی کشاورزان در خصوص بیمه پرداخت می‌کند که ۱٫۸ برابر است، خاطرنشان کرد:‌ این موضوع ظرفیت خوبی برای کمک به کشاورزان و باغداران است تا دغدغه سرمازدگی محصولات را نداشته باشند.

زمانی با بیان اینکه دولت یارانه‌ای در حوزه بیمه محصولات کشاورزی پرداخت می‌کند که کشاورزان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، افزود: می‌طلبد به سمت توسعه بیمه کشاورزی حرکت کنیم تا کشاورزان با فراغ بال کار انجام دهند.

وی پرکردن چاه‌های غیرمجاز و چاه‌های دوم را مورد تاکید قرار داد و گفت: مشترکان پرمصرف روستایی را اداره آب و فاضلاب احصاء کرده و اخطارهای لازم داده شود چراکه برای آب شرب است و نمی‌شود در کشت و دام استفاده شود.

معاون فرمانداری همدان بیان کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی بیمه کشاورزی سازمان صدا و سیما ورود کند تا در بین کشاورزان فرهنگسازی خوبی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در تامین آب شرب روستاهای حاشیه شهر دچار مشکل هستیم، گفت: به نوعی باید منابع این روستاها تامین شود که نیاز به برگزاری جلسات کارشناسی است.

زمانی خاطرنشان کرد: در هنگام گودبرداری ناظر ساختمان اگر به رشته قنات و چاهی برخورد می‌کنند، مکلف هستند موارد لازم را رعایت کنند چراکه ممکن است حتی به ساختمان آسیب برسد.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: سازمان شهرداری قنواتی را شناسایی و شناسنامه‌ای برای آنها تهیه کرده است.

مدیر منابع آب شهرستان همدان نیز با بیان اینکه ۱۸ حلقه چاه در نوبت انسداد است، افزود: هنگامی که مجوز حفر صادر شود به کمیسیون می‌رود و با موافقت به حفر چاه دوم، تایید محضری از فرد متقاضی گرفته می‌شود تا چاه قبلی را پر کند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه صیفی‌کاری با آب شرب در شهرستان همدان به مسئله جدی تبدیل نشده است، گفت: انتقال آب شرب با لوله و تانکر به زمین کشاورزی ممنوع است.

محمد رضی با بیان اینکه جلسه کمیته بحران آب همدان تشکیل شده و اقداماتی در این زمینه از سوی دستگاه‌های مختلف انجام شده است، افزود: لیست چاه‌های کشاورزی که برداشت زیادی دارند را جهاد کشاورزی ارائه شود تا در مواقع اضطرار در اختیار آب شرب قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه سازمان نظام مهندسی همراه با مجوز ساختمان مجوز چاه نیز صادر می‌کند، گفت: آنها در دفاع از خود می‌گویند مجوز گمانه را می‌دهند که این مشکلی ندارد اما مجوز چاه نباید باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

:تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۷

:زمان ۰۸:۵۹

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ