دستاوردهای چهار دهه انقلاب در حوزه سلامت نهاوند

دستاوردهای چهار دهه انقلاب در حوزه سلامت نهاوند
| ۸ بهمن ۱۳۹۷

شبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند 

 

نظام پزشکی و سلامت کشور پیش از انقلاب اسلامی با محرومیت و کاستی های فراوانی روبرو بود اما توسعه و پیشرفت در این حوزه طی چهار دهه اخیر سبب شد تا ایران به یکی از قطب های علمی و پزشکی در منطقه و جهان تبدیل شود. 

انقلاب شکوهمند اسلامی در حالی پا به چهلمین بهار خود نهاده که نظام سلامت و بهداشت ایران از زمان پیروزی انقلاب موفقیتی چشمگیر و غیرقابل انکار را در مسیر رشد و توسعه کسب کرده است.

برای درک و آگاهی از دستاوردهای انقلاب در عرصه بهداشت – درمان - فوریتهای پزشکی  - تعمیر و نوسازی – تجهیزات و نیروی انسانی در شهرستان نهاوند پیش از بررسی آمار و ارقام، مشاهده و مرور وضعیت گذشته و حال نظام سلامت و درمان کشور نشانگر تحول آن است.


اختصاص اصول ۴۳، ۳۰، ۲۹، ۲۱ و ۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی به وظایف دولت و حکومت در قبال تامین سلامت شهروندان نقش مهمی در توسعه سلامت و آموزش پزشکی، پس از انقلاب داشت.  

ارتقای سطح سلامت و بهداشت در شهر و روستاها، افزایش تعداد پزشکان، توسعه صنعت داروسازی، کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار، کنترل و ریشه کنی بیماری های واگیردار، رشد و بهبود تغذیه، توسعه بیمه های درمانی، ابداع و دستیابی به روش های درمانی بیماری های صعب العلاج، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و توسعه زیرساخت های فاضلاب، افزایش امید به زندگی، افزایش سرمایه گذاری در بخش سلامت، پوشش همگانی خدمات درمانی و پزشکی در سایه اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم تنها گوشه ای از رهاوردهای انقلاب اسلامی برای درمان و سلامت مردم ایران بوده است. 

 

توسعه بهداشت و سلامت روستایی: 

پیش از انقلاب اسلامی وضعیت بهداشتی و درمانی در روستاهای ایران با چالش های عمده ای روبرو بود. (آب – دفع فاضلاب – سرویس های بهداشتی- اماکن عمومی – مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی - سلامت محیط کار- مسکن – تغذیه).

روستاییان ایران تا پیش از پیروزی انقلاب از نبود امکانات بهداشتی، استاندارد نبودن محیط زندگی،خصوصا وضعیت نامناسب سیستم فاضلاب، آگاهی نداشتند و از مراقبت های اولیه بهداشت رنج می بردند. تلاش مسئولان وزارت بهداشت در دولت های پس از انقلاب باعث شد تا اکنون بیش از ۹۷ درصد مردم به آب آشامیدنی و امکانات اولیه بهداشت دسترسی داشته باشند.  

که در همین راستا شهرستان نهاوند با جمعیتی بالغ بر ۱۸۲۶۰۸ هزار نفر جمعیت که از این میزان ۸۹۴۷۵ هزار نفر شهری و ۹۲۵۹۳ هزار نفر روستایی می باشد.

نهاوند دارای تعداد ۱۶۹ روستا، ۷۸ خانه بهداشت و استقرار ۱۴۱ بهورز زن و مرد به عنوان کارگزاران شبکه روستا می باشد. گفتنی است این ۷۸ خانه بهداشت و۸۲ روستای اقماری، ۳روستای سیاری و ۶ روستا تحت پوشش مرکز شهری می باشند، که تمام جمعیت شهرستان تحت پوشش بهداشت و درمان، شهرستان می باشد.


گزارش تصویری 

گوشه ای از خدمات ارائه شده و دستاوردهای چهل ساله بهداشت و درمان نهاوند: 



ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

:تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۷

:زمان ۰۹:۲۰

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ