(هیئت اندیشه‌ورزان جوان در یک نگاه)

(هیئت اندیشه‌ورزان جوان در یک نگاه)
| ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

🔶 سیر شکل‌گیری

هیئت اندیشه‌ورزان جوان استان همدان بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با ابتکار مهندس سید سعید شاهرخی استاندار محترم همدان به استناد بند اول شرح وظایف معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی شکل گرفت.

  

 هئیت اندیشه‌ورز جوان استان همدان پس از تصویب شیوه‌نامه اجرایی در مورخه ۱۳۹۶/۱۲/۳۰ آغاز به کار نمود و پس از مدتی کارگروه‌های تخصصی شامل کارگروه فرهنگ و هنر، اشتغال و کار افرینی، اجتماعی و فرهنگی، علمی و پژوهشی و کارگروه سیاسی شکل گرفت.


پس از تحکیم هیئت اندیشه‌ورز جوان استان و برگزاری جلسات متعدد در قالب کارگروه‌های تخصصی، هیئت اندیشه‌ورز شهرستان‌ها مطابق شیوه‌نامه اجرایی استان ذیل فرمانداری‌ها آغاز به کار کرد و  در مورخه ۱۳۹۷/۹/۴ پس از ده ماه از تأسیس هیئت اولین مجمع عمومی خود را با حضور خانم مولاوردی مشاور ریاست جمهوری برگزار کرد. اندیشه‌ورزان جوان همچنین مفتخر است در نشست مشترک با شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در مورخه ۹۷/۱۱/۱۶ میزبان دکتر جهانگیری معاون اول ریاست محترم جمهوری، دکتر اردکانیان وزیر محترم نیرو و مهندس تندگویان معاون وزیر ورزش و جوانان باشد. 


🔷 اهداف و ضرورت‌ها

این هیئت آمده است بگوید هنگامه آن فرا رسیده است که مدیران و مسئولان کشور ضمن انتقال تجربه خویش به این قشر مطابق با اصل سوم قانون اساسی و ماده ۱۵ منشور حقوق شهروندی حق مشارکت جوانان و بانوان را در تعیین سرنوشت خویش به رسمیت بشناسند؛ از این رو کارگروه‌های اندیشه‌ورزان جوان استان با تأثیر از این گزاره مهم در علوم انسانی که همانا بیان مسئله، از حل آن سخت‌تر است؛ در صدد رویکردی مسئله ‌محور بوده تا پس از تبیین مسائل، ایده‌های بکر خود را ارائه دهد و در راستای حل مسائل و ارتقا نقش جوانان و بانوان همت گمارد.


🎗اهم اهداف هئیت اندیشه‌ورز را می‌توان:

تاکید بر ضرورت شناخت مسائل استان و آسیب‌شناسی وضعیت استان در حوزه‌های مختلف؛ تبیین مسائل و اولویت‌بندی آن‌ها با هدف ایده ‌‌پردازی در راستای حل مسائل در قالب چارچوب‌های علمی و نوین و ارائه آن‌ها  به دستگاه‌های اجرایی جهت ارتقا نقش جوانان و بانوان در ابعاد مختلف؛ ارائه مشاوره تخصصی به استاندار، معاون سیاسی وامنیتی و سایر مدیران ذی‌ربط؛ شناسایی و سازماندهی جوانان نخبه و فعال در سراسر استان و پیگیری انتخاب و انتصاب مشاوران جوان در دستگاه های اجرایی، دانست.


🔶 اولویت مسائل کارگروه‌ها

🔻🔹 از این‌روی کارگروه اجتماعی اندیشه‌ورزان جوان افزایش سرمایه اجتماعی را مهم‌ترین مسئله خود برشمرده و معتقد است سرمایه اجتماعی به عنوان پدیده‌ای با خصلتی پویا، خود زایش و خود تکوین زمانی افزایش خواهد یافت که اقداماتی عاجل برای تسهیل‌گری کنش‌های اجتماعی و رفع موانع مشارکت اجتماعی جوانان و بانوان صورت پذیرد، تقویت جامعه مدنی فعال در راستای ارتقا همبستگی و انسجام اجتماعی در دستور کار قرار گیرد و به حمایت نهادهای مدنی جهت افزایش اعتماد عمومی به ویژه در قشر جوانان و بانوان و جلوگیری از خود بیگانگی و بی‌تفاوتی اجتماعی در همین قشر پرداخته شود و مهم‌تر از آن بر خود لازم می داند برای میل به توسعه پایدار مواد ۱۱۲الی ۱۱۵ منشور حقوق شهروندی را تعقیب نماید.


 🔻🔸 کار‌گروه فرهنگ و هنر اندیشه‌ورزان جوان  مهم‌ترین مسئله خود را آسیب‌شناسی سیاست‌گذاری فرهنگی در راستای ارتقا نشاط اجتماعی جوانان و بانوان می‌داند و معتقد است با تاکید و توجه به جایگاه پژوهش در سیاست‌گذاری فرهنگی،  توجه به مدیریت متنوع قومی و پهنه متکثر فرهنگی ایران بزرگ و دوری از موازی سازی سازمان‌های فرهنگی می‌توان در راستای توسعه فرهنگی قدم برداشت؛ همچنین این کارگروه حق دسترسی به مشارکت فرهنگی مواد ۹۵ الی ۱۰۳ منشور حقوق شهروندی را برای ارائه ایده‌های خود امری ضروری می‌داند.


🔻🔹 کارگروه سیاسی اندیشه‌ورزان جوان مفتخر است، مهم‌ترین مسئله خود را ارتقای مشارکت سیاسی و پویایی و نشاط سیاسی قرار داده و معتقد است افزایش مشارکت سیاسی به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه پایدار مستلزم سه سیاست: آگاه سازی، اعتماد سازی و رضایت مندسازی قشر جوانان و بانوان است و زمان آن فرا رسیده است که نقش جوانان و بانوان از مشارکت در انتخابات به‌عنوان عام‌ترین سطح مشارکت سیاسی  به سطوح عالی مشارکت ارتقا یابد. همچنین این کارگروه درصدد است حق مشارکت در تعیین سرنوشت مواد ۱۵ الی ۱۸ و حق آزادی بیان و اندیشه مواد ۲۵ الی ۲۹ منشور حقوق شهروندی را تعقیب نماید.


🔻🔸 کارگروه علمی و پژوهشی اندیشه‌‌ورزان جوان مسئله اصلی خود را  توجه و تمرکز به امر آموزش به‌عنوان یگانه مسیر توانمند‌سازی جوانان و بانوان و نیز توجه به کاربست‌های ویژه پژوهش به‌عنوان امری فرایندی در راستای بسط روحیه پژوهش در فرایند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها می‌داند و معتقد است با اعتماد و عزم راسخ مدیران به امر پژوهش و ایجاد هماهنگی در نهادهای سیاست‌گذار تحقیقاتی می‌توان پویایی را به امور پژوهشی کشور بازگرداند.


🔻🔹 کارگروه اشتغال و کار آفرینی  اندیشه‌ورزان جوان نیز  مسئله اصلی خود را بهبود وضعیت اشتغال و بررسی موانع اشتغال و کارآفرینی جوانان و بانوان استان می‌داند و معتقد است بیکاری  پدیده‌ای است که مولود سیاست‌های نادرست اقتصادی و اجتماعی است که خود عامل ظهور آسیب‌های اجتماعی و ماهیتا عامل ضد توسعه پایدار است و بیان می‌دارد رهایی از این امر مستلزم اعتماد و مشارکت جوانان در عرصه تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری اقتصادی علی‌الخصوص در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش توریسم و گردشگری است. همچنین این کارگروه درصدد است حق اقتصاد شفاف و رقابتی مواد ۶۸ الی ۷۲ و حق اشتغال و کار شایسته مواد ۷۷ الی ۸۴ منشور حقوق شهروندی را تعقیب نماید.


♦️چشم‌انداز پیش‌رو

اینک هیئت اندیشه‌ورزان جوان استان گام اول خود را به سلامت برداشته  و در آستانه برداشتن گام‌های استوار دیگر است؛ از این‌رو با تمرکز بر تبیین مسائل و سپس ایده‌پردازی جهت ارائه به دستگاه‌های اجرایی درصدد است در گام دوم با برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های علمی و آموزشی، نشست‌های هم‌اندیشی و سمینارهای علمی در راستای حل مسائل استان و ارتقا نقش و جایگاه جوانان و بانوان قدم بردارد.


✍ حسن مایلی کهن

(دبیر هیئت اندیشه‌ورزان استان همدان)


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

:تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

:زمان ۱۲:۵۰

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ