دانش‌نامه ایران‌شناسی استان همدان در حال ویرایش نهایی است

دانش‌نامه ایران‌شناسی استان همدان در حال ویرایش نهایی است
| ۱۶ اسفند ۱۳۹۷

رئیس بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس گفت: بخش استان همدان دانش‌نامه استانی ایران‌شناسی به عنوان بزرگترین کار بنیاد ایران‌شناسی توسط همکاران معاونت پژوهشی انجام شده و بخش های تاریخ، جغرافیا و فرهنگ آن در حدود ۲۰۰۰ صفحه جهت ویرایش و بررسی نهایی به دفتر منطقه‌ای زاگرس ارسال شده است.

به گزارش عقیق زرین، محمدرضا عطایی در نشست مطبوعاتی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس، ضمن تبریک میلاد امام محمدباقر (ع) افزود: دفتر منطقه‌ای زاگرس تنها نمایندگی بنیاد ایران‌شناسی است که در غیر از مرکز استان فعالیت دارد و تاسیس آن از ابتکارات ریاست بنیاد حضرت آیت الله سید محمد خامنه‌ای است که با مساعدت معاونین و دیگر مسئولین بنیاد ایران‌شناسی وارد سال پنجم فعالیت خود شده است.

وی ادامه داد: بالابردن سطح آگاهی گروه‌های اجتماعی و فرهنگی مردم منطقه از پیشینه تاریخی تمدن و فرهنگ ایران و همچنین دستاوردهای فرهنگی و تقویت حس میهن‌دوستی و آرمان‌خواهی آنها و تحکیم ارکان هویت ملی و مقاومت در برابر جلوه‌های گوناگون پنهان و آشکار تهاجم فرهنگی بیگانه از مهم‌ترین اهداف بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس می‌باشد.

عطایی اقدامات نهاد مطبوع خود را در دو حوزه پژوهشی و اجرایی دانسته و گفت: مهمترین اقدامات اجرایی دفتر منطقه‌ای زاگرس در سال ۱۳۹۷ عبارتند از: همکاری در برگزاری نوروزگاه‌ها؛  عضویت و شرکت در کارگروه‌های زیباسازی شهری، میراث فرهنگی و کمیته نام‌گذاری شورای اسلامی شهر نهاوند؛ همکاری در مقدمات برگزاری همایش ملی و تخصصی گردشگری نهاوند؛ همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند در برگزاری نمایشگاه کتاب علوم قرآنی؛ پیگیری برای تکمیل باغ موزه قبرآقا؛ شرکت در جلسات رویداد ۲۰۱۸؛ ارائه مشاوره پژوهشی به دستگاه‌های اجرایی در خصوص امور مربوط به حوزه فعالیت دفتر منطقه‌ای زاگرس؛ همکاری در دانش‌نامه نهاوند که فصل اول آن به مشاهیر اختصاص دارد که ریاست آن با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، دبیر دانش‌نامه بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس بوده و دبیرخانه آن در دانشگاه غیرانتفاعی امید مستقر است و همکاری با واحد فناور دانشگاه خوارزمی تهران در برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه‌های ایران‌شناسی که ۲۱ اسفندماه در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار خواهد شد.

وی انتشار کتاب را از مهمترین برنامه‌های خود اعلام کرده و افزود: امسال جهت انتشار کتاب سه همکاری با حوزه هنری استان همدان داشتیم، کتاب «عماد الاعلام انقلاب» که به زندگی‌نامه شهید آیت الله محمدعلی حیدری نهاوندی اختصاص دارد، تکمیل و در مرحله صفحه‌آرایی و چاپ است و ۲۰ فروردین ۹۸ که روز هنر انقلاب اسلامی است در همدان رونمایی خواهد شد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس ادامه داد: «کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه نهاوند» از مجموعه دانش‌نامه استان همدان، نیز تدوین و تکمیل شده و در مرحله ویرایش نهایی است، همچنین داوری کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در نهاوند» نیز انجام شده و در حال انتشار است.

وی در خصوص اقدامات پژوهشی دفتر منطقه‌ای زاگرس گفت: علاوه بر ویراستاری و تایید نهایی دانشنامه ایران‌شناسی استان همدان، در تدوین بخش‌هایی از مجموعه «دانش‌نامه اصطلاح‌نامه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی» بنیاد ایران‌شناسی که تا کنون ۷ جلد آن منتشر شده، همکاری داشته‌ایم.

عطایی افزود: از دیگر اقدامات پژوهشی دفتر منطقه‌ای زاگرس می‌توان به پژوهش میدانی در دشت نهاوند- ملایر توسط دکتر خلیل‌الله بیگ‌محمدی که سابقه تاریخی منطقه را چند هزار سال به عقب‌تر برده است. کامل شده و در حال تدوین گزارش پایانی است؛ استخراج تقویم قدیم محلی منطقه زاگرس میانی با یاقتن دانش نیاکانی استخراج تقویم؛ مراحل نهایی پژوهش پیرامون خمره باستانی به دست آمده از نهاوند و تدوین اسطوره و داستان مربوط به آن؛ سیر اندیشه در پیشینه فرهنگی ایران و منطقه زاگرس با عنوان «اندیشه‌ورزی در سپهر ایرانشهری» که بخش زرتشت آن تکمیل و بخش آئین‌های کهن در حال تدوین است و نمادشناسی تصاویر و کتیبه‌های باقی‌مانده جهت یافتن فرهنگ و داستان‌های درون آنها اشاره نمود.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس ضمن تشکر از رئیس و پرسنل حوزه هنری استان همدان ادامه داد: در راستای ادامه همکاری جمع آوری اطلاعات و اسناد پیرامون شهید آیت الله علی قدوسی جهت تدوین کتاب زندگی‌نامه ایشان و تالیف کتاب فرهنگ عامه نهاوند شامل غذاها و شیرینی‌های سنتی، سوغات و آداب و رسوم محلی از برنامه‌های سال آینده است.

عطایی در پایان از زحمات اصحاب رسانه در انعکاس اخبار و مطالب حوزه ایران‌شناسی تشکر کرده و گفت: خبرنگاری از سخت‌ترین و شریف‌ترین کارهاست و پلی است برای ارتباط بین مردم و مسئولین که هر کسی توان آنرا ندارد.

در پایان از زحمات اصحاب رسانه تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

:تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷

:زمان ۰۷:۲۵

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ