سرمایه اجتماعی: مهمترین پشتوانه سازمان اطلاعاتی "آنچه موجب می شود که دشمن نتواند ادامه راه بدهد،هوشیاری مردم است.ارتباط{وزارت اطلاعات}با مردم را قوی کنید." مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

سرمایه اجتماعی: مهمترین پشتوانه سازمان اطلاعاتی  "آنچه موجب می شود که دشمن نتواند ادامه راه بدهد،هوشیاری مردم است.ارتباط{وزارت اطلاعات}با مردم را قوی کنید."  مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
| ۳۱ فروردين ۱۳۹۸

هر سازمان و نهاد دولتی ؛ هر چند به واسطه داشتن قدرت که قانون در اختیار آنان قرار داده است می توانند در موضعی بالاتر با عامه مردم برخورد نموده و رابطه داشته باشند لکن وجود رابطه ای مبتنی بر اعتماد و اطمینان متقابل میان ساختار سیاسی و اداری کشور و مردم؛ علاوه بر افزایش مشروعیت؛ موجبات خوشنامی را نیز فراهم می آورد. این موضوع، هر چه بیشتر در دایره تامین امنیتو رفع تهدیدات تعریف گردد اعتماد مردمی بیشتری را می طلبد. امام خمینی(ره) در این خصوص می فرمایند: "توجه به این مهم{اطلاعات} اقتضاء می کند تا هرکس خوبتر است در این امر شرکت نماید."

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی نیز از این موضوع یعنی افزایش سرمایه اجتماعی و جلب اعتماد عمومی آحاد گوناگون جامعه مستثنی نبوده و هرچه دایره دسترسی قانونی آنها به اخبار و اطلاعات بیشتر می شود ضرورت این افزایش اعتماد عمومی خصوصاً در کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که داعیه مردم سالاری دینی را دارد بیشتر می شود. فعالیت مهمترین دستگاه اطلاعاتی کشور یعنی وزارت اطلاعات که به عنوان مادر دستگاه¬های اطلاعاتی کشور شناخته می شود اقتضاء می¬کند تا به منظور بهبود امور اطلاعاتی و تقویت آنها در جهت تقویت رابطه خود و مردم گام های محکمتری بردارد.البته این موضوع دررابطه میان وزارت اطلاعات و سیاستگذاران نمود بیشتری پیدا می کند. فعالیت نهادی مانند وزارت اطلاعات در کشوری که برمبنای اصول دینی تشکیل شده و به قول مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای تشکیل آن از هیچ تشکیلات اطلاعاتی هم کمک گرفته نشده است مستلتزم افزایش اعتماد دو طرفه با مردم در سطح اول و با نخبگان در سطح دوم می باشد. فقدان اعتماد کافی به وزارت اطلاعات از سوی جامعه، این دستگاه را در دید همگان به ابزاری در خدمت سیاستمداران جلوه گر خواهد کرد. به همین منظور  و برای افزایش سطح سرمایه اجتماعی بین وزارت اطلاعات و مردم می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1) انجام وظایف قانونی براساس شرع و قانون: اصولاً تبیین چارچوب قانونی برای انجام وظایف در هر حوزه کاری به منظور عدم تجاوز افراد از قانون و عدم ورود به حوزه های خصوصی افراد و موارد غیر ضروری می باشد. حال چنانچه افراد، خصوصاً مجریان قانون، خود از این حوزه تخطی نمایند علاوه بر سلب مشروعیت نهادی، موجب خدشه دار شدن اعتبار کل سیسم سیاسی نیز می گردند. عمل به شرع و قانون نیز بارها و بارها در کلام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیان شده است."نظارت بر کارها توسط خداوند،عدم تندروی در کارها، نگه داری نکردن افراد در زندان بیش از آنچه قانون تعیین نموده و رعایت حقوق بیگناهان" از جمله گزاره هایی است که از سوی امام خمینی(ره) خطاب به به سربازان گمنام امام زمان(عج) توصیه شده است.مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در خصوص رعایت قانون می فرمایند:

"حق زدن یک سیلی اضافه یا یک جمله بدگویی به مجرم را ندارید.هم از جهت شرعی و هم از جهت سیاسی اشکال دارد.کاملاً به ضرر است باید مانع شوید."

2) عدم حضور پرسنل اطلاعات و مدیران آن در گروه¬ها و دسته جات سیاسی و شرکت در جلسات آنها،از جمله عواملی است که موجبات افزایش سطح اعتماد مردم به سیستم اطلاعاتی را فراهم می آورد.با توجه به اینکه یکی از اهداف عالی وزارت اطلاعات،دخیل کردن و دخیل دانستن مردم در امر تامین امنیت کشور می باشد و این مهم جز با جلب اعتماد آنها صورت نخواهد پذیرفت لذا سیاسی کاری وزارت اطلاعات عمومی بودن و در خدمت همه مردم بودن آنرا خدشه دار کرده و موجب بدگمانی مردم شده و این شائبه را تقویت می کند که وزارت اطلاعات در خدمت سیاسیون و دولت حاکم بوده و به نوعی حیات خلوت برخی افراد خاص محسوب گشته و اعتماد مردم را به این نهاد انقلابی و امنیتی را کاهش می دهد.سیاسی کاری برای وزارت اطلاعات نقش سم را داشته و در همین راستا و به منظور دچار نشدن به این آفت؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می فرمایند:

شما{دستگاه اطلاعاتی}باید کاری کنید که مردم به شما پناه بیاورند.این هنگامی خواهد شدکه آن منطق بی غرضی مطلق،یعنی واقعاً (لا تنظر الی من قال) در{دستگاه}اطلاعاتی به معنای واقعی کلمه وجود داشته باشد.

3) اعتماد و ارتباط با نخبگان:اداره هر  کشوری اصولاً از طریق نخبگانی است که در جایگاههای مختلف دولتی و غیر دولتی مشغول به فعالیت می باشند.دستگاه اطلاعاتی نیز با توجه به وظایف قانونی که بر عهده دارد لاجرم باید علاوه بر بکارگیری این دسته از افراد در ساختار اداری خود،با نخبگان خارج از از سیستم اطلاعاتی نیز ارتباط برقرار کرده تا علاوه بر جلب اعتماد آنها و استفاده از ظرفیت علمی شان از حاشیه ای شدن آنها جلو


گیری نموده و آنان را در راستای تامین امنیت نرم کشور به کار بگیرند.

در سال های اخیر جای خالی فعالیتی که به طور خاص به تبیین رابطه اطلاعات و مردم و تقویت این رابطه بپردازد کاملا احساس می شد. برگزاری همایش اطلاعات و مردم اقدامی در این جهت است. محرم دانستن مردم و دخالت دادن آنها در تامین امنیت  مهمترین هدف این همایش می باشد. همچنین حضور نخبگان در تحلیل های اطلاعاتی و کمک به وزارت اطلاعات و سایر نهادهای اطلاعاتی،بی شک به غنای فعالیت آنان خواهد افزود.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ