همایش‌بین‌المللی‌نهضت‌ترجمه‌وانتشارمفاهیم‌ارزشی‌دفاع‌مقدس‌باحضورعلیرضاقاسمی‌فرزاد

همایش‌بین‌المللی‌نهضت‌ترجمه‌وانتشارمفاهیم‌ارزشی‌دفاع‌مقدس‌باحضورعلیرضاقاسمی‌فرزاد
| ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

‍ به‌گزارش‌عقیق‌زرین؛استاندارهمدان‌واقعیت دفاع مقدس باید برای ملت‌ها و کشورهای دنیا روشن شود

دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های همدان، سفیران جمهوری اسلامی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به ملت‌های خود باشند

از آثار و برکات ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، انسجام و وحدت در بین امت اسلامی است

دکتر علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان در همایش بین‌المللی نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس و رونمایی از ۳کتاب، که با حضور فرهیختگانی از بیست کشور، نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، برگزار شد، گفت:

در ابتدای سخن، باید سالگرد پیروزی ظفرمندانه آزادسازی خرمشهر عزیز که ۱۵۴ شهید والامقام از استان همدان در این عملیات نیز حضور داشتند، خدمت ملت ایران عزیز اسلامی و خاصه مردم و خانواده شهدای همدان تبریک عرض می‌کنم. 

همایش بین‌المللی نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس، یک اتفاق بسیار بزرگ که در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

ادبیات، ترجمه، خاطرات و موضوعات مرتبط به شهدا و واقعیت‌هایی که در دوران دفاع مقدس رخ داده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

یکی از مواردی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، موضوع ثبت خاطرات و انتقال این میراث گران‌بها به نسل‌های بعد است. 

اخیراً جلسه‌ای با رئیس سازمان سینمایی کشور داشتیم که تاکید کردیم، ساخت فیلم‌های سینمایی، سریال و یا تئاتر در راستای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار قرار گیرد. 

در کشور ایران عزیز اسلامی ما اسطوره‌ها و قهرمانان ملی کم نیستند، ما سرداران و اسطوره‌هایی همچون شهید سلیمانی، شهید همدانی و دیگر شهدایی که در سطح استان و ملی مطرح‌اند داریم، لازم است در باره آن‌ها فیلم، سریال و مستند ساخته شود. 

گرچه نمی‌توان منکر اثرگذاری کتاب و ترجمه در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت بود: اما آنچه در حوزه بصری رخ خواهد داد بسیار تاثیرگذارتر است. 

تاکید می‌شود که مجموعه وزارت ارشاد و دستگاه‌های ذیربط در حوزه هنری در راستای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت اقدام کنند.

یکی از آثار انتقال فرهنگ ایثار و شهادت، نشان دادن واقعیت‌ها، رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی رزمندگان دفاع مقدس به مردم و کشورهای دنیا است. 

کشورهای دنیا باید بدانند که ما در شرایطی از ارزش‌ها، کشور و تمامیت ارضی خودمان دفاع کردیم که نیروهای نظامی ما در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن بود.

در شرایطی که کشور ما مورد حمله و تجاوز قدرت‌های بزرگ قرار گرفته بود، هیچ نیروی منسجم و ساختار منسجمی برای دفاع از کشور وجود نداشت.

آنچه باعث انسجام و هماوردی در بین رزمندگان شد، نیروی ایمان، اتکال به خداوند متعال و اتکا به معنویت بود.

 امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس توانست با کلام خود معنویت را به مردم منتقل و زمینه انسجام رزمندگان را بیش از پیش فراهم کند. 

در بسیاری از جنگ‌هایی که در طول ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال گذشته در کشورمان رخ داده، بخش زیادی از سرزمین‌مان از دست رفته است، اما در دوران دفاع مقدس در زمان جمهوری اسلامی، با اتکال به نیروی الهی و تمسک به ارزش‌های اسلامی یک وجب از خاک کشور نیز از دست نرفت.

در شب‌های عملیات، این سربند یا زهرا(س)، یا حسین(ع) و یا زینب(س) بود که نیروی معنوی و قدرت لایزال را به رزمندگان کشورمان داد تا کشور را از حضور متجاوزین پاک کند.

واقعیت و اقدامات رزمندگان دفاع مقدس، باید برای تمام ملت‌ها و کشورهای دنیا روشن شود. 

دانشجویان از موثرترین قشر در انتقال مفاهیم ارزشی دفاع مقدس‌اند. 

دانشجویان، سفیران جمهوری اسلامی در راستای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به ملت‌های خود هستند. 

تلاش مجموعه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در راستای ترجمه و انتشار خاطرات، آثار و مکتوبات رزمندگان و شهدای دفاع مقدس، قابل تقدیر است.

تقویت و پشتیبانی از دستگاه‌های اجرایی استان که در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدام ‌می‌کنند ضروری است. 

آثار رزمندگان دفاع مقدس، نفیس و ارزشمند‌اند و باید در راستای ترجمه و نشر آن‌ها اقدام کرد.

حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مایه تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در درون کشور و همچنین آشنایی سایر ملت‌ها با این ارزش‌هاست.

 یکی از آثار و برکات ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال ارز‌ش‌های دوران دفاع مقدس، تقویت بیش از پیشِ وحدت و انسجا در بین امت اسلامی است. 

در حاشیه این همایش از سه کتاب با عناوین من رضا هستم، حاج جلال و ترجمه کتاب شهید الکرخ رونمایی شد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ