موضوع کشت فراسرزمینی در وزارت امور خارجه ایران در حال پیگیری است

موضوع کشت فراسرزمینی در وزارت امور خارجه ایران در حال پیگیری است
| ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

معاون وزیر امور خارجه گفت: موضوع کشت فراسرزمینی در وزارت امور خارجه ایران در حال پیگیری است و از آنجایی که با بسیاری از کشورهای منطقه پر آب ارتباط خوبی داریم، برنامه واگذاری زمین برای کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار داریم. ‎

 سید عباس عراقچی، در نخستین همایش ملی راهبردی مدیریت منابع آب و چالش های زیست محیطی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر ضرورت مدیریت منابع آبی کشور تاکید کرد و گفت: هر چند بحران آب و خشکسالی با جنگ آب گره خورده است، اما وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حل این موضوع را در قالب گفت و گو و همکاری با کشورهای منطقه برنامه ریزی کرده است.

وی داشتن تدابیر و سیاست خارجی خاص برای مدیریت منابع آبی کشور را ضروری دانست و افزود: امروز دیپلماسی مدیریت آب شکل جدیدی را به خود گرفته است و وزارت امور خارجه کشورهای منطقه مسئولیت بحران آب را دارند.

وی خاطر نشان کرد: موضوع کشت فراسرزمینی در وزارت امور خارجه ایران در حال پیگیری است و از آنجایی که با بسیاری از کشورهای منطقه پر آب ارتباط خوبی داریم، برنامه واگذاری زمین برای کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار داریم.

معاون وزیر امور خاجه میزان آب فرامرزی ایران را 16 میلیارد متر مکعب برآورد کرد و گفت: از این میزان سالانه 9 میلیارد متر مکعب به کشور وارد و هفت میلیارد متر مکعب هم از کشور خارج می شود.

وی افزود: در رودخانه هیرمند که مشترک با کشور افغانستان است، در زمان سیلاب بسیار بیشتر از سهم ایران آب وارد کشور می‌شود اما به‌ علت شرایط منطقه و شدت حرارت استفاده درستی صورت نمی گیرد.

عراقچی تاکید کرد: باید به جای این که مرتب دنبال تامین آب از خارج باشیم به همان اندازه هم مدیریت منابع آب داخلی را بهینه کنیم .

نخستین همایش ملی راهبردی مدیریت منابع آب و چالش های زیست محیطی صبح امروز در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز به کار کرد. دیپلماسی آب ، چالش های فرهنگی و زیست محیطی مدیریت آب ، ارزیابی تجارت آب مجازی در مدیریت جامع منابع آب و نگرش نو به تغییر اقلیم و مدیریت منابع آب ، بحران کمی و کیفی منابع آب در هزاره سوم ، بحران حکمرانی آب از تعامل تا تقابل از موضوعات سخنرانی شرکت کنندگان در نخستین روز این همایش بود.

بر اساس برنامه اعلام شده، این همایش فردا نیز ادامه دارد و 16 عنوان مقاله در مورد مسایل سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی آب  و منابع آبی و خاکی توسط استادان و کارشناسان شرکت کننده ارائه خواهد شد. 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ