فرضیه های گردشگری در ایران

فرضیه های گردشگری در ایران

| سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱ ب.ظ

دنیای امروز دنیای نگاه های ترکیبی و رویکردهای سیستمی است . علوم مختلف پوسته دگم خود را شکافته و در عرصه‌ای بی نهایت به نزدیکی حقیقت خود پی برده اند

 آدمی از دیرباز میل به کوچ کردن و از جایی به جای رفتن را داشته و دارد از این رو تحت عنوان توریسم یا گردشگری نام برده می‌شود

 بر اساس تعریف سازمان توریسم جهانی گردشگری و معادل دقیق تر و درست انگلیسی آن توریسم به کلیه فعالیت‌های افرادی اطلاق می‌شود که به مکان های خارج از محیط عادی خود به منظور گذراندن اوقات فراغت ، انجام کار و سایر هدف ها برای مدتی کوتاه و کمتر از یکسال می‌روند 

توریسم امروز ، عصر گردشگری انبوه را پشت سر نهاده و وارد عرصه جدید شده است که گردشگری جایگزین نامیده می‌شود

 گردشگری جایگزین یکی از مناسب ترین گزینه های توسعه پایدار محسوب می‌شود

 جوامع مختلف نیز برای توسعه گردشگری خود به مسئله پایداری توجه زیادی می کنند زیرا اصول پایداری و رعایت آن در توسعه سبب منفعت بلندمدت برای گردشگران جامعه محلی خواهد شد.

 کشورها و جوامع توسعه یافته برای رونق متوازن خود به صنعت گردشگری بهای زیادی می دهند زیرا می‌تواند درآمد انبوهی را به چرخه اقتصادی اضافه کند 

امروز اعتقاد بر آن است که گردشگری با هر هدفی که انجام گیرد علاوه بر سودآوری اقتصادی ، اشتغالزایی و اشاعه و پایداری فرهنگی را تحت شعاع خود قرار می دهد لذا این امر می‌تواند پایداری اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی را به دنبال داشته باشد

 امروزه صنعت گردشگری و توسعه آن به عنوان یکی از مهمترین صنعت های ثروت آفرین در جهان و همچنین به عنوان چهارمین صنعت درآمدزا شناخته شده است

 کشور ایران با توجه به میراث بشری غنی و فراوان خود از توانایی زیادی برای توسعه گردشگری تاریخی برخوردار است و اهداف توسعه گردشگری و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های گردشگری در ارتباطی ناگسستنی با این صنعت است و این صنعت به دلیل مزایایی که دارد توجه اغلب دولت‌ها و مسئولان ملی و محلی را به خود جلب کرده است این صنعت دارای ارکان و انواع طبقه بندی های گوناگون است که با آنها مفهوم می‌یابد و بدون آن در حقیقت واژه‌ای گردشگری بی‌معناست

 توریسم معنای وسیع تری دارد که در رکن های متفاوت حوزه های کاربردی خود را تعریف می‌کند و دستیابی به نتایج درست و دقیق در این امر نهایتاً توسعه مطلوب و پیشرفت را به ارمغان می گیرد

 پدیده ای جذاب در صنعت گردشگری که تنها بخشی از کل این صنعت را تشکیل می‌دهد ، طبیعت گردی است که این پدیده به ظاهر ساده مطالعات گسترده ای به خود اختصاص می‌دهد زیرا ایران مملو از این پدیده ی نادر است و یکی از ارکان اصلی گردشگری گردشگری طبیعی است 

دومین رکن از ارکان گردشگری جایگزینی ، گردشگری مردم شناسی است که عنصری برای پیوند ملت هاست و ابزاری برای صلح جهانی پنداشته می‌شود

 ایران به دلیل دارا بودن قابلیت های متعدد و متفاوت در این حوزه گردشگری ؛ گستره ی پهناوری دارد و می‌توان گردشگری روستایی را از گردشگری پایدارتلقی کرد

 مردم شناسی غذایی یکی دیگر از ارکان گردشگری جایگزینی می باشد که نقش مهمی در جذب توریست ها داشته و دارد

این نوع گردشگری با آداب و رسوم فرهنگ هر کشور ارتباط مستقیمی دارد و برای بازدید کنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگ متفاوت به این کشور قدم می‌گذارند و آماده ی تجزیه ی فرهنگ و غذاهای آنان هستند و جذابیت زیادی دارد 

با توجه به این تعاریف از ایران ، سهم ما از تعلقات گردشگری کمتر از انتظار است زیرا به درستی ایران و ظرفیت های غنی این سرزمین به همگان معرفی نشده است .


مبینا بابائی_هیئت تحریریه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

نظرات ارسالی۰

بازدید ها ۱۲۳

تاریخ ۹۷/۰۲/۱۱

زمان ۱۰:۲۱

 بنیاد ایران‌شناسی|دفتر منطقه‌ای زاگرس

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ