شغلی بدون مرخصی

شغلی بدون مرخصی
| ۱۸ تیر ۱۳۹۷

عقیق ایران-مقاله رسیده-حسین آریانپور

به بهانه اهمیت وآمار بالای اشتغال رانندگی تاکسی درجامعه به تبع آن درشهر نهاوند،برآن شدیم به پاس این قشر زحمت کش ،درگزارشی به بخشی ازدغدغه این عزیزان بپردازیم تا مرهمی بردل آنها باشد.

◾یکی از سختترین شغل‌ها، شغل «راننده تاکسی» است که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند و اگر چند روزی قصد سفر کردن یا استراحت در منزل را داشته باشد، یا بیمار شده و نتواند کار کند، از مزد آن روز بی‌بهره می‌ماند."شغلی بدون مرخصی"

وقتی پای درد دل راننده های تاکسی‌می‌نشینی ، سختی شغلشان را بیشتر درک خواهی کرد.شاید برخی فکر کنند که درآمد رانندگان تاکسی خیلی زیاد است، اما در کنار هزینه های زیاد، این مسئله رد می‌شود. 

🔽اعتراض به افزایش قیمت کرایه‌ها عادت شده است:

این روزها داستان گران‌ شدن کرایه تاکسی‌ها داستان تازه‌ای نیست.ابلاغ نرخ جدید کرایه‌ها از سویی روزنه امیدی در دل رانندگان ایجاد می‌کند و از سوی دیگراعتراض مسافران را به دنبال دارد. رانندگان تاکسی از افزایش ناچیز درآمد خود خوشحال و مردم از اینکه باید برای رفت وآمد خود هزینه بیشتری بپردازند احساس نارضایتی می‌کنند. البته در این میان کسانی هم هستند که گران شدن کرایه‌ها را حق طبیعی رانندگان می‌دانند و به این قضیه عادی و منطقی نگاه می‌کنند. مردم می بایست به جای اعتراض هرساله نسبت به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها، این قشر زحمت کش را درک کنند.ایشان نیز مانند کارمندان و سایرحقوق بگیران حق دارند هرساله نسبت به افزایش تورم درآمدشان قدری تعدیل گردد.

⚠️پارامتر های هزینه در شغل رانندگی : ‼️

هزینه های ثابت؛ بیمه وسیله نقلیه، بیمه تاکسیران، عوارض سالیانه مالیات شغلی، معاینه فنی، استهلاک وسیله نقلیه، تمدید پروانه، استهلاک قیمت، سود سرمایه گذاری، هزینه های ثابتی هستند که در نرخ گذاری پیش بینی شده، تعمیرات و قطعات یدکی، سوخت و... هزینه های متغییر هستند.پارامترهای موثر دیگر در میزان هزینه ها، تعداد تعطیلات رسمی در سال، تعداد روزهای جمعه، میانگین مصرف تاکسی، قیمت هر لیتر بنزین، میانگین مصرف گاز ، قیمت هر متر مکعب گاز، میزان ساعت کاری روزانه و ... مشخص شده است که مجموعه هزینه های روزانه یک تاکسیران  است. در حال حاضر نرخ گذاری با این هزینه ها تفاوت دارد.

😔درد و دل و  مشکلات رانندگان تاکسی‼️

 حدود ۲۰ سال قبل پس از ورشکستگی در شغلی که داشتم، به رانندگی تاکسی روی آوردم و الان متاسفانه به این نتیجه رسیده‌ام که حقوق ما رانندگان تاکسی شناخته شده نیست و رسانه‌های گروهی در مورد مطالبات ما زحمتکشان، سکوت طولانی اختیار کرده‌اند. نه عیدی داریم و نه پاداش از جایی!! از دولت و مجلس و شورای شهر و شهرداری و سازمان تاکسیرانی کمکی از نظر مالی به ما نمی‌شود و به همین دلیل از یک رفاه نسبی و امکانات ساده در زندگی هم محروم هستیم. ما روز تا شب یکسره کلاچ و ترمز می‌گیریم و ناچاریم از قطعات نامرغوب و غیراستاندارد استفاده کرده و ضررش را بدهیم.در این شرایط مسئولین مربوطه نگاه مثبت و پرمهری به ما ندارند و اصلاً از خود نمی‌پرسند که این جماعت با این قیمت لوازم یدکی و تعمیرات تاکسی و مخارج زندگی، چگونه می‌توانند سر کنند؟ 

شورای شهر هر سال درصدی به کرایه تاکسیها می افزاید که به خاطر عدم اطلاع رسانی درست،چندین ماه طول می کشد این موضوع برای مردم جا بیفتد.افزایش کرایه تاکسی‌ها در این وضعیت قطعاً بدون درگیری مسافران با رانندگان تاکسی نیست. 

🔽پول خرد دغدغه اصلی رانندگان و مسافران!!! 

یکی از دغدغه‌های بزرگی که دامن گیر رانندگان تاکسی و مسافران شده مسئله "پول خرد"است. پول خردی که شاید مقدارش ناچیز باشد اما برخی مسافران تنها بخاطر فقط 5۰ تومان از پولشان، هنگام پیاده شدن طوری بااوقات تلخی در تاکسی را می‌کوبند که چندین برابر پول خردی که راننده نتوانسته آن را پرداخت کند خسارت می زند.گاهی به علت نبود پول خرد راننده ها ناچارنند خود پول‌های خرد را خریداری کرده تا بتوانند باقی پول مسافران را پس بدهند.

🔽کمبود مسافر و وجود مسافربرهای شخصی:


وظایف رانندگان تاکسی در قبال مسافران و شهروندان:👇

🔹راننده به عنوان مسئول مستقیم حمل ونقل مسافر درون شهری ،نسبت به حسن معاشرت با مسافرین اهتمام ورزد.

🔹ملیت ، تابعیت و شخصیت سیاسی یا مالی یا اجتماعی مسافر نباید باعث تبعیض در نوع خدمات رسانی یا برخورد راننده تاکسی با مسافرین باشد.

🔸راننده موظف است وضعیت ظاهری و داخلی خودرو خویش را منظم و پاکیزه نگه دارد. 

🔹موظف است آراستگی، محجوبیت خویش را بصورت تام رعایت ونسبت به رعایت  اخلاق و آداب متعارف اهتمام ورزد.

🔹راننده به هیچ عنوان نباید در تاکسی به استعمال دخانیات بپردازد .

🔸تاکسیدار نسبت به وسایل جا مانده مسافرین در خودرو خویش باید امین باشد.

🔹راننده باید نسبت به خدمات رسانی مطلوب به مردم متعهد باشد.لذا عدم حمل مسافر به دلیل کورس پایین ، کهولت سن، معلولیت یا هر دلیل دیگر تخلف محسوب می شود البته می تواند جهت رعایت حقوق مسافرین و خود ،از سوار کردن افراد مست یا معتاد ، لاابالی یا ولگرد خودداری کند.

🔹شایدعباراتی مانند «روز خوبی داشته باشید» را از برخی رانندگان تاکسی شنیده باشید.یکی از اتفاقات خوب در عرصه حمل‌ونقل ، به‌جای آوردن آداب شغلی رانندگی تاکسی توسط تاکسی‌رانان است. درهمه جای دنیارانندگان تاکسی آموزش می‌بینند که به هر مسافری خوش‌‌آمدگفته وبا احترام و تواضع با او برخورد کنند و بالعکس.

⚠️ و البته سازمان تاکسی‌رانی  نیز می تواند پس از حل‌وفصل مسائلی همچون بیمه تاکسی‌رانان، بر فرهنگ‌سازی در این خصوص مسائل موجود و پیاده‌سازی طرح‌های خوب دیگر همچون طرح تامین پول خرد، اهتمام ورزند.

☑️در حالی که یک تاکسی در ایران پس از ۱۰ سال عمر باید عوض شود، این مدت در کشورهایی مانند مالزی و کره جنوبی و حتی بعضی از کشورهای غربی فقط ۵ سال است، آن هم نه با این روش‌های شکنجه‌وار و بهره‌های سنگین و کیفیت پایین تاکسی‌های صفر کیلومتر! ،که  برای راننده‌اش  هزینه های گزافی در بر ‌دارد. 

 ⚠چند نکته مهم :

باید پذیرفت که شغل رانندگی تاکسی در چنین اوضاع اسفناک بیکاری،  آمار بالایی از اشتغال و کسب و کار را به خود اخصاص داده لذا حفظ و ارتقاء زندگی این قشر از جامعه به حمایت و تدبیر مسئولان نیاز دارد.بر همین اساس مسئولین مربوطه برای کمک به رانندگان زحمتکش تاکسی نیاز به بازنگری اساسی در قوانین و مقررات‌شان دارند.

🔸وسعت شهر نهاوند به لحاظ وجود تپه های فراوان و پراکندگی مناطق شهری تناسبی با میزان جمعیت آن ندارد لذا می بایست این شرایط را در تعیین مسافتها و نرخهای کرایهودرنظر گرفته شود. 

 🔸باهزینه های بالای ذکر شده می توان نتیجه گرفت که کرایه های تعیین شده در نهاوند بالا نیست.:"عدم توانائی مردم در پرداخت کرایه دلیلی بر گران بودن کرایه تاکسی نیست"

🔸تعیین درست و متناسب کرایه تاکسی و اطلاع رسانی به موقع آن ،از وظایف شورای شهر و تاکسیرانی است تا کمترین اختلاف و تنش بین مسافر و راننده پیش بیاید انصافا خرد کردن پول 50 و 100 تومانی کار آسانی نیست لذا تعیین مبالغ منطقی و متناسب می تواند بخشی از هزینه های رانندگان را جبران نماید.

امید است در کشورمان و به تبع آن در نهاوند نیزمسافران و رانندگان تاکسی حقوق یکدیگر را رعایت نمایند.

"یکی از راههای تحقق عدالت فراگیر درجامعه درک متقابل موقعیت و شرایط همه کسب و کارهای جامعه است به طور قطع کار کردن در آلودگی هوا، روزهای سرد زمستانی و داغ تابستانی، کلنجار رفتن با مسافران، هزینه های بالا ، کشمکش روزانه به دنبال پول خرد بودن و... سخت است و به همین منظور، رانندگان تاکسی یکی از صبور‌ترین شاغلین جامعه ما به حساب می‌آیند. باشد که با بدخلقی ها و رفتار بدمان به دغدغه‌های آنان نیفزاییم ."


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

:تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۷

:زمان ۱۱:۱۷

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ